با عرض سلام و تقدیم ادب و احترام خدمت همه ی شما بزرگواران؛ امیدوارم خوب و خوش و سلامت باشید و لحظات زندگی خود را مملو از نشاط و سرشار از معنویت قرار دهید. 



****همه ی ما از آن جهت که مسلمانیم، کتاب شریعتی که از آن تبعیت می کنیم یعنی قرآن کریم را در خانه قرار می دهیم تا آن را تلاوت کنیم ولی غافل از اینکه این قرآن کریم کتابی است که هدایتگر بشریت به سوی کمالی انسانی است و بیان کننده ی معارف انسانی و حقایق بشری است و این مساله با رجوع به قرآن کریم و با آشنایی مختصر با آن قابل تشخیص است لکن متاسفانه معمولا مردم به خاطر کثرت مشغله ای که دارند و با عدم توجه به امور دینی در حیاتشان،  موجبات عدم مراجعه و دور ماندن خود را از قرآن فراهم  و در نتیجه موجب محروم ماندنشان از برکات معنوی و فکری قرآن کریم می شوند. 



## یکی از افکاری که قرآن کریم شدیدا بر آن تاکید می کند مساله ی عقل و تعقل است و این مساله را به طور مستقیم و غیر مستقیم بیان کرده است. از امور دیگری که قرآن کریم بسیار بر آن تأکید دارد،  مساله ی فلسفه ی احکام است و به طور مستقیم و غیر مستقیم و به بیانی زیبا به تلاوت کنندگان خود این آگاهی را می دهد که احکام شریعت اسلامی دایر مدار مصلحت هستند. اما قرآن چطور این مساله را تبیین می کند بسیار جالب است. لطفا به آیات زیر خوب دقت بفرمایید؛ 



1) اُتْلُ مٰا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ اَلْکِتٰابِ وَ أَقِمِ اَلصَّلاٰةَ إِنَّ اَلصَّلاٰةَ تَنْهىٰ عَنِ اَلْفَحْشٰاءِ وَ اَلْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اَللّٰهِ أَکْبَرُ وَ اَللّٰهُ یَعْلَمُ مٰا تَصْنَعُونَ( سوره عنکبوت،آیه 45)


ترجمه ؛ آنچه از کتاب به سوى تو وحى شده است بخوان، و نماز را برپا دار، که نماز از کار زشت و ناپسند بازمى دارد، و قطعا یاد خدا بالاتر است، و خدا مى داند چه مى کنید. 


***قرآن ابتدا امر به بپا داشتن نماز می کند سپس برای آن فلسفه ای ذکر می کند که نماز از بدیها انسان را نهی می کند. 




2) یٰا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ اَلصِّیٰامُ کَمٰا کُتِبَ عَلَى اَلَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (بقره، 183)


ترجمه؛ اى کسانى که ایمان آورده اید، روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه که بر کسانى که پیش از شما[بودند] مقرر شده بود، باشد که پرهیزگارى کنید.



***این آیه هم ابتدا، امر به روزه گرفتن می کند سپس برای آن فلسفه ای ذکر می کند که روزه برای پرهیزگار شدن شماست و همینطور قرآن کریم،  سایر احکام مثل زکات، جهاد و....  را تبیین می کند و در کنار آن فلسفه ی آن را متذکر می شود. 



###قرآن با این روش بیان کردن احکام می فهماند که تمام احکام اسلامی مترتب بر مصلحت هستند که ممکن است مصلحت معنوی و روحانی باشد و ممکن است در کنار آن مصلحت مادی هم وجود داشته باشد. 


موفق و مؤید باشید...... 

منبع؛  مدخل الی القرآن الکریم (آشنایی با قرآن)،  صفحه ی 60 و 61،  استاد شهید مرتضی مطهری رحمه الله