به یکى از دوستانم گفتم: جلسه‌ای است در مسجد محله به مناسبت شهادت دخت نبی‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم؛ می‌توانی با هم به این مجلس برویم تا هم استفاده‌ی علمی ببریم و هم بهره‌ی معنوی؟ (البته بگویم که این دوست من، شبکه‌های وهابی را پیگری می‌کند ولی گاهی به‌دلیل کمبود آگاهی متأثر واقع می‌شود).

گفت: حقیقت این است که اخیراً پرسشی برای من ایجاد شده که مرا با چالشی بزرگ مواجه کرده است؛ اگر موافق هستید کمی قبل از آن در مورد این پرسش گفت‌و‌گویی داشته باشیم.


گفتم: خیلی عالی است؛ حتما


رفتیم به مسجد...


گفت: شبهه‌ای است که خیلی از جانب وهابیان مطرح می‌شود که بر پاره‌ای از شیعیان تأثیر گذاشته است و آن این‌ است که: اگر حضرت علی(علیه‌السلام) در خانه حاضر بود، چرا حضرت زهرا(علیهاالسلام) در منزل را باز کرد تا آن حادثه‌ی تلخ، اتفاق افتد! در حالی که باز کردن در٬ توسط زن در صورت حاضر بودن مرد در منزل، خلاف غیرت مردان خصوصاً مردان عرب است.

»»» حال با این اوصاف چطور ممکن است چنین اتفاقی (شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام) که مبتنی بر باز کردن در توسط حضرت زهرا علیهاالسلام است را پذیرفت؟!


گفتم: برای پاسخ به این پرسش باید چند حدیث را مورد بررسی قرار دهیم:


۱) یکی از تاریخ‌نگاران سنی آورده است که: پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در خانه نشسته بودند که در زدند و ایشان به ام سلمه گفتند: یا ام السلمه قومی فافتحی له (۱): ای ام سلمه! برخیز و در را باز کن.


اگر باز کردن در توسط بانوان هنگام حضور مردان نزد عرب خلاف غیرت بود، چطور ممکن است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم چنین کاری انجام دهند!


۲) خود همین تاریخ‌نگار سنی یعنی ابن عساکر آورده است که: عمر بن خطاب آمد و دق الباب کرد، پیغمبر خانه بود ولی به حضرت خدیجه(علیهاالسلام) فرمود: افتحی یا خدیجة (۲): ای خدیجه در را باز کن.

واقعا می‌شود نسبت بی‌غیرتی را به نبی‌خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم داد؟! هرگز


۳) یکی از علمای شیعه آورده‌اند که: روزی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در خانه نشسته بودند که امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) در زدند و پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌ وآله وسلم) به عایشه فرمود که: افتحی له الباب (۳): در را برای او (علی) باز کن.


حال آیا می‌توان نسبت بی‌غیرتی را به حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام داد به این دلیل که همسرشان در را باز نمودند!؟ و چون بی‌غیرتی در ساحت ایشان راه ندارد پس اصل قضیه‌ی در باز کردن و در نتیجه اصل شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام را منکر شویم!!؟

هر پاسخی که در تحلیل در باز کردن همسران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم با وجود حضور ایشان در خانه داده شود، همان را در این پرسش می‌گوییم.

و باید دانست که بین باز کردن در توسط بانوان با وجود حضور مرد و بی‌غیرتی آن مرد تلازمی نیست که اگر مرد در را باز نکرد پس او بی‌غیرت است.

در نهایت دوستم به من گفت: واقعاً تا زمانی که انسان اطلاعات کافی ندارد، نباید بدین شبکه‌ها نگاه کند.

گفتم: آری چنین است.


پی‌نوشت:

۱) تاریخ دمشق، ابن عساکر، جلد ۴۲، صفحه ۴۷۰

۲) تاریخ دمشق، ابن عساکر، جلد ۴۴، صفحه ۳۵

۳) احتجاج طبرسی، جلد ۱، صفحه ۲۹۲