در جمعی دوستانه نشسته بودم که در مورد حضرت زهرا علیهاالسلام گفت‌و‌گویی رخ‌داد که یکی از حاضرین پرسید

و گفت:  در کتاب معتبر حدیثی اهل سنت (۱) آمده است که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: «فاطمة بضعة منی» یعنی: «فاطمه پاره تن من است». سپس به نقل از شخصی (۲) حدیثی نوشته است که: علی(علیه‌السلام) میخواست «جُوِیریه» دختر ابوجهل را خواستگاری کند و به اصطلاع عامیانه بر سر حضرت زهرا(علیهاالسلام) هوو بیاورد که پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) این سخن را که فاطمه پاره‌ی تن من است و هر که او را بیازارد مرا آزرده را فرمودهاند  و منظورشان این بود که: یا علی اگر بخواهی با دختر ابوجهل ازدواج کنی باید دختر مرا طلاق بدهی!


گفتم: دوست من! هر چه در کتاب‌ها وارد شد، صحیح نمی‌باشد بلکه تا صحت آن مسئله ثابت نشود، نمی‌توان آن را مطرح نمود؛ اما در هر حال در پاسخ به این پرسش عرض می‌کنم که:


اولاً: طبق شهادت علمای رجال اهل‌سنت (۳) ناقل واقعه «مسور بن مخرمه» در سال دوم هجرت تازه به دنیا آمده بود؛ بنابراین روایت خواستگاری علی(علیه‌السلام) از جویریه در سال دوم هجرت بوده است. پس در آن زمان یا «مسور» متولد نشده بود یا در قنداق بوده است! همانطور که یکی‌از علمای اهل‌سنت نیز به چنین مطلبی در کتاب‌خود تصریح کرده‌اند. (۴)


ثانیاً) «جُوِیریة» تا سال هشتم هجرت کافر بود و ازدواج با کافر حرام است؛ پس چطور ممکن است امام‌علی(علیه‌السلام) چنین فعل ممنوع دینی (حرام) را مرتکب شوند!


ثالثاً) این دختر تا زمان حیات پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ـ سال دهم هجرت ـ اصلا به مدینه نیامد تا این اتفاقات رخ دهد!!


گفت: متشکرم، نکات جالبی را بیان کردید که قول صحیح خود به خود آشکار شد.



پی‌نوشت:

۱) صحیح بخاری، حدیث 3110

۲) مسور بن مخرمه؛ یکی از صحابیان

۳)  مثل «ابن حجر» در جلد 6 کتاب "العصابة" ، ص 94

۴) «ابوعلم» از علمای بزرگ دانشگاه الازهر، کتاب «فاطمة الزهراء»، صفحه ۱۷۰