از نبى‌اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم نقل می‌شود که: انما بُعثتُ لأتمم مکارم الأخلاق.(١)

بیان شد که این حدیث معمولا نادرست ترجمه مى‌شود که مبتنی بر حذف واژه‌ی مکارم هنگام ترجمه می‌باشد که ما را با چالشی بزرگ روبه‌رو می‌کند که برون رفتن از آن به سادگی نخواهد بود. 

این البته اشکال اول بود؛ اشکال دوم اما مبنایی و سخت‌تر از آن است که به سادگی امکان پاسخ داشته باشد بلکه استناد به این حدیث را و البته انتساب آن را به جناب نبی‌خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را با مشکل رو‌به‌رو خواهد کرد و آن اشکال سندی است که اجمالا به قرار زیر است: 


باید دانست که برای درست بودن انتساب یک حدیث به دین اعم از خدا و پیشوایان دین باید آن ناقلان حدیث را بررسی کرد که آیا قابل اعتماد هستند یا خیر و اگر قابل اعتماد نباشند امکان پذیرش انتساب حدیث به دین و پیشوایان او نخواهد بود.

حال باید بدانیم که این حدیث عامّی است یعنی اهل‌تسنن آن را نقل کرده‌اند و چنین حدیثی با چنین لفظی از طریق شیعه نقل نشده است و البته عده‌ی قابل توجهی از علمای اهل‌تسنن این خبر را تضعیف سندی کرده‌اند یعنی از جهت سند قابل قبول نیست و غیر قابل اعتماد است؛ مثلا علامه آلبانى از بزرگان معاصر جرح و تعدیل(علم رجال و تشخیص سند احادیث) این حدیث را تضعیف کرده‌اند و عده‌ای دیگر هم آن را صحیح شمرده‌اند ولی این حدیث علاوه بر اینکه پاره‌ای از خود علمای اهل تسنن آن را ضعیف شمرده‌اند، برای خود مکتب اهل‌بیت‌علیهم‌السلام هم قابل اعتماد نیست؛ چرا که در سند این حدیث ابوهریره و دیگران وجود دارند و ایشان به ویژه آقای ابوهریره در نزد مکتب اهل‌بیت‌علیهم‌السلام ثقه و قابل اعتماد نیستند؛ لطفا به سند آن توجه نمایید:


خْبَرَنا أبو محمّد بن یوسُف الاصبَهانی، أنبأ أبو سعید بن الأعرابیّ، ثنا أبو بکر محمّد بن عُبَید المَرْوَرّوذیّ، ثنا سعید بن منصور، ثنا عبد العزیز بن محمّد، أخبرنی محمّد بن عَجْلان، عن القَعْقاع بن حکیم، عن أبی صالح، عن أبی هُرَیْرَة، قال: قال رسول الله(ص): إِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلاقِ(۲)


ادامه گفتگو خواهد آمد...


پی‌نوشت:

۱)بیهقی، احمد بن حسین، السنن الکبری، ج 10، ص 323، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ سوم، 1424ق.