جمله‌ای است که بسیار شنیده‌ایم و تکرار شده است که امام حسین(ع) در جواب نصیحت کنندگان و کسانی که درخواست انصراف ایشان از جنبش کربلا را داشتند فرمودند: إن الله شاء أن یرانى قتیلا و إن الله شاء أن یراهن سبایا 

آگاهى این نکته لازم است که اراده به معناى خواستن است و زمانى که به خداى سبحان نسبت داده مى‌شود مثلا وقتی گفته می‌شود: أراد الله،  دو معنا ممکن است قصد شود: اراده(خواستن) تکوینى و اراده(خواستن)تشریعى 


خواستن تکوینى به معناى قانون خداى سبحان در عالم است که قابل تغییر نیست و خواستن تشریعى به معناى قانون خداى سبحان براى انسان است که انسان از آن جهت که اختیار دارد مى‌تواند انجام دهد و می‌تواند تخلف کند و انجام ندهد.


مراد از اراده خدا بر شهادت امام حسین(ع) و اسارت بانوان، اراده‌ی تشریعی یعنی خواستن خدا به نحو قانون براى انسان به طوری که انسان در انجام آن یا تخلف و ترک آن مختار است.(١)


پی‌نوشت:

۱)الملحمة الحسینیة، الشهید المطهرى، الجزء الاول، الصفحة ٢٤٠،٢٤١