با سلام خدمت دوستان محترم 

بیان شد که چرا معرفت علمی یا تجربی را اساسی ترین معرفت نام گذاشته اند حال می خواهیم کمی در مورد ارزش این معرفت صحبتی داشته باشیم:


ارزش علم تجربی: 

باید بدانیم معرفت تجربی با حواس پنجگانه حاصل می شوند و باید دانست که این حواس چیزهائی را درک می کنند که در حیطه ی قدرت و وظایف آن ها باشد. به طور مثال از گوش نباید انتظار دیدن داشت و از چشم انتظار شنیدن و از حس لامسه بوئیدن و... بلکه باید بدانیم که چشم فقط اجسام را می بیند و گوش فقط صداها و بینی فقط بوها و.... این یک نکته ی کلیدی است که هر وسیله ی معرفت را وظایفی است که نباید فراتر از آن را از او انتظار داشت کما اینکه گوش نمی بیند چون وظیفه ی گوش دیدن نیست و این مسئولیتی فراتر از وظیفه ی گوش است. 

شاید بفرمائید این مساله ، مسأله ای بدیهی و ساده ای است که همه آن را می دانند ، اما باید گفت که درست است که این مساله ی ساده و بدیهی ای است اما گاهی مورد غفلت واقع می شود و عده ای را گمراه می کند و از راه به در می برد. 

برای روشن شدن مطلب به مثال زیر خواهشا با دقت وافر گوش فرا دهید:

سوالی است که از دیر باز همزمان با وجود انسان مطرح شده و قدمتی به قدمت بشریت بر کره ی خاکی دارد که: 

***آیا خدای متعال موجود است یا خیر؟ 

در مقابل این سؤال مواضع متعددی گرفته شده است و جوابهای متعددی داده شده ولی دو جواب که در بر دارنده ی دو طرز تفکر است که فراگیرنده ی اکثر بلکه همه ی جواب هاست به شرح زیر است:

1)خدا موجود نیست 2)خدا موجود است 

اما چرا گروه اول به مساله ی آیا خدا موجود است ؟ جواب منفی داده است؟ 

جواب این است که این قسم از جواب دهنده گان می گویند که اگر خدای متعال موجود بود پس چرا او را نمی بینینم یا او را بو نمی کنیم و در کل چرا با حواس خمسه او را حس نمی کنیم؟! پس حال که چنین است پس خدا موجود نیست و الا باید او را با حواس خمسه میافتیم. 

این جاست که اهمیت آن نکته ی اساسی روشن می شود که حواس خمس هر کدام وظایفی دارند که باید تنها وظایف آن ها را از آنها طلب کرد لذا زمان کم شدن شنوائی به پزشک مراجعه و می خواهیم که با گوش کاری کند که وظایف خود را که شنیدن است را درست انجام دهد لکن آیا هیچ وقت شده که کسی به پزشک مراجعه کند و از او بخواهد که کاری کند که گوش ، ببیند!؟!!! 

هرکز کسی چنین نمی کند بلکه این وظیفه را از چشم طلب می کنیم .

این گروه که گفته اند: خدا موجود نیست چون با حواس خمس من جمله با چشم نمی شود او را دید ، این ها در واقع از حواس خمسه وظیفه ای را طلب می کنند که فراتر از حیطه ی کاری آنهاست و می خواهند به چیزی که در حیطه ی کاری آنها نیست بوسیله ی آنها ، به آن اطلاع پیدا کنند چون باید دانست که: 

خدا از سنخ دیدنی ها ، شنیدنی ها ،بوئیدنی ها ، لمس کردنی ها و چشیدنی ها نیست و حال که چنین است طلب حصول معرفت تجربی به خدای متعال ممکن نیست بلکه محال است چون کما اینکه گوش نمی بیند ، حواس خمسه هم خدا را نخواهند یافت چون گوش ، شنیدنی ها را می شنود و چشم ، دیدنی ها و...  و خدای سبحان نه بوئیدنی و نه شنیدنی و نه دیدنی و... نیست و طلب کسب معرفت تجربی به خدا ممکن نیست . 

حال باید در جواب سؤال اول که منکر خدا شد به دلیلی که در بالا ذکر شد گفت: 

که معرفت تجربی به مساله ی آیا خدا موجود است ممکن نیست و امکان جواب دادن به این سؤال (آیا خدا موجود است؟) با معرفت تجربی ، ممکن نیست بلکه محال و شاید امری خنده دار مثل خنده دار بودن دیدن با گوش است می باشد. اما اینکه با چه چیزی می شود به این سوال پاسخ داد ، در آینده خواهیم گفت.


++++نکته ای بسیار مهم و مورد ابتلاء: 

حال باید سوالی را مطرح کنیم و آن این است که: اگر پزشکی یا یک زیست شناس یا یک استاد شیمی دان یا یک جراح و.... و متخصصان علوم تجربی در مورد خدا موضع گرفتند و به سؤال (آیا خدا موجود است) ، پاسخی منفی دادند و وجود خدا را منکر شدند و مثلا جراح گفت که من انسان را با تیغ جراحی شکافتم ولی خدا را ندیدم یا اتم را شکافتیم و خدا را ندیدیم یا تمام عالم را گشتیم ولی خدا را نه دیدیم و نه بوئیدیم یا قلب انسان را زیر ذره بین های قوی قرار دادیم ولی چیزی نیافتیم چه جوابی باید داد ؟


جواب:به نظر می آید با مطالب پیش مساله بسیار روشن و واضح شد که: اصلا با معرفت علمی یا تجربی نه می شود وجود خدا را اثبات کرد و نه نفی ، چون مساله ی خدا مساله ای است فرا تجربی و با معرفت تجربی و علمی به مساله ی فرا تجربی نمی شود علم پیدا کرد. پس معرفت تجربی یا علمی ، نفیا و اثباتا نمی تواند در این مورد نظر دهد و اگر چنین کند از حد خود تجاوز کرده و می خواهد چیزی را با ابزاری نفی یا اثبات کند که توان سخن و ابراز نظر در آن را ندارند. 


ان شاءالله در جلسات بعدی مطالبی مفیدتر را مطرح خواهیم کرد و از اینکه آیات را مطرح نکردیم عذر خواهی می کنم چون این مطالب را لازم تر دیدم و در آینده آیات قرانی در زمینه ی معرفت تجربی را مطرح خواهیم کرد.


موفق و مؤید باشید.....