یکی از مسائلی که در مورد شیعه و تشیع ، ذهن فقهای اهل تسنن را مشغول کرده و می کند ، حکم شرعی و حکم شرع خدا طبق مذهب اهل تسنن نسبت به شیعه است ؛ چرا که می دانید بین شیعه و اهل تسنن دو خلاف اصلی وجود دارد : 

١) خلافت ابوبکر و عمر و عثمان 

٢) نظریه ی عدالت صحابه 


این دو مسأله از مهم ترین موارد خلاف بین دو مکتب بوده . اهل تسنن خلافت حضرات ابوبکر و عمر و عثمان را مشروع می دانند و معتقدند که نبی خاتم به خلافت ابوبکر و عمر اشاره کرده است و انان را خلفای خود معرفی کرده است، البته ان ها خود معتقدند که نص روشن و واضحی بر این مساله موجود نیست لکن اگر ادله ی نصوص و اخبار وارده در شریعت را کنار هم قرار دهیم ، نتیجه می دهد که پیامبر به خلافت حضرات امر کرده و خلافتشان ضرورت دینی است.

و عدالت صحابه را رکن رکین اسلام می دانند چرا که صحابه را معجزه ی خاتم الانبیاء میدانند و امور دیگری که مجال بیان آن نیست . 


در هر حال ، شیعیان همه از روز اول تکوین تا به حال یک صدا گفته اند که خلافت حضرات ، مشروع نیست و عدالت صحابه دلیل شرعی از کتاب و سنت و عقل و اجماع ندارد . 



لذا سؤالی به وجود آمد بین اهل تسنن که حال که شیعه به این دو اصل اعتقادی ندارند ، حکمشان چیست ؟!؟ آیا با انکار این دو اصل بر اسلام خود باقی می مانند یا از منافیات اسلام است که شخص با معتقد نبودنش به این دو اصل از اسلام خارج می شوند ؟!


جواب را یکی از علمای مهم اهل تسنن به نام قرطبی (البته ایشان غیر از قرطبیِ مفسر است ) داده است . لطفا به ترجمه ان توجه کنید : 


نتیجه این که : احادیثی که ذکر شد نص روشن در مورد خلافت ابوبکر نیست لکن ظهورهای قوی ای هستند که اگر به روایات دیگری که از شریعت وارد شده ، ضمیمه شوند ، استحقاق ابوبکر برای خلافت دانسته می شود و علم حاصل می شود که انعقاد خلافت برای ابوبکر ضرورت دینی است ( یعنی از ضروریات دین خواهد شد ) فلذا کسی که در خلافت ابوبکر تشکیک کند یا خدشه ای وارد کند ، اشتباهش قطعی است و چنین شخصی قطعا فاسق است و حال این سوال مطرح می شود که آیا تکفیر می شود  یا خیر ؟ ( یعنی قبل از انکار خلافت ابوبکر ، مسلمان بوده چرا که شهادتین گفته لکن ایا با انکار خلافتش از اسلام خارج می شوند یا خیر)؟ خلافی است؟ و نظری که از ادله روشن تر است ، تکفیر است .


اینکه می بینید تا در سند حدیثی یک شیعه وجود دارد نزد اهل تسنن مقبول نیست به این دلیل است که او فاسق است و بعضی کافر می دانند لذا تا یک شیعی در حدیث باشد حدیث مردود است و شیعه را مساوی فاسق یا کافر می دانند.


نتیجه : اهل تسنن ، شیعیان را نه فقط کافر عقیدتی می دانند بلکه بعضی شیعه را فاسق فقهی و بعضی کافر فقهی هم می دانند یعنی از دین اسلام خارج شده‌اند. 



منبع: المفهم لما اشکل من تلخیص کتاب صحیح مسلم ، الامام الحافظ ابوالعباس احمد بن عمر بن ابراهیم القرطبی ، جلد ۶ ،صفحه ی ۲۴۹,۲۵۰