با سلام خدمت دوستان محترم 


جمله ای بسیار زیبا که جای تأمل دارد که نظرم بسیار به خود جلب کرد: اصنع حیاتک کما تفکر والا سوف تصنع الحیاة فکرک :همانطور که فکر می کنی زندگی کن و الا زندگی ، فکرت را تشکیل می دهد .


اگر کمی دور و اطراف خود را نگاه کنیم ، می بینیم که افراد معدودی هستند که آنچنان که فکر می کنند ، زندگی خود را با آن منطبق کرده اند ولی غالب مردم زندگی شان ، فکر آنها را ساخته است و این مسأله اگر کمی دقت کنیم روشن است . 

چند روز پیش یکی از دوستان برادرم که به خاطر امری چند دقیقه ای باهم بودیم بعد از اتمام کار و برگشت ، در اواسط مسیر این سوال را پرسید ( شخص تحصیلات دانشگاهی داشت و در اداره مشغول کار بود) که : به نظر شما دین از سیاست جدا نیست !؟! 

عرض کردم چرا ؟!؟! 

 فرمود: اوضاع کشور رو ببین !؟! آخوندها گند زدن ، خراب کردن و وضع  کشور شده این !!! 

بنده مختصرا جواب ایشان را با صناعت جدل دادم لکن خوب به سوال این دوست عزیز دقت کنید ..... سیاست رایج ، اقتصاد رایج و در یک کلام زندگی ، فکر و عقیده ی او را تشکیل داده و فکر او ، متأثر از حادثه‌هایی است که دور و اطرافش رخ داده ، این در حالی است که در حدیث وارد شده : 


قال الصادق ( علیه السلام): لیت السیاط علی رؤوس اصحابی حتی یتفقوا فی الدین

ترجمه : ای کاش شلاق بر سر اصحاب و شیعیانم بود تا متفقه در دین شوند.


این حدیث ، مسلمان به خصوص ، شیعیان را ترغیب به یادگیری علوم دینی و تفقه در آن می کند یعنی صاحب فکر شوند و زندگی خود را بر اساس آن اداره کنند نه که زندگی کنند و زندگی برایشان عقیده بسازد.


موفق و مؤید باشید......