با سلام خدمت شما 


در مطلب پیش در مورد حدیثی صحبت شد که سوالی را متوجه دوستان کردم که پاسخ هایی هم داده شده لکن علاوه بر آنچه دوستان اشاره کردند باید گفت که در احادیث زیادی وارد شده در کتب اهل تسنن و شیعه از نبی خاتم صلی الله علیه و اله و سلم که ایشان فرمودند : 


من رَآنِی فِی الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِی فَإِنَّ الشَّیْطَانَ لَا یَتَمَثَّلُ بِی


ترجمه : هر کس که مرا در خواب دید ، حتما مرا دیده است چرا که شیطان به صورت من در نمی آید . 


لذا باید گفت که شخص مورد وثوقی مثل بلال حبشی رحمه الله وقتی ادعای رؤیت نبی اکرم را می کند ، تصدیق می شود و حتما ایشان نبی اکرم را دیده اند چرا که ایشان ، پیامبر را به شکل و صورت می شناسند لذا زمانی که پیامبر را در خواب می بینند حتما ایشان را دیده اند .


نکته : البته هر کسی نمی تواند ادعا کند که من پیامبر را در خواب دیدم و ایشان به من چنین و چنان فرمودند چرا که شکل و شمایل ایشان را ندیده اند لذا شیطان می تواند در خواب ادعا کند که نبی اکرم علیه و اله السلام است برای کسی که پیامبر را ندیده ، اما کسی مثل بلال حبشی که ایشان را دیده اند چنان فرضی متصور نیست.

البته این پاسخ برای شیعه و سنی نافع است هر چند که میشود به یک سنی مذهب پاسخ های دیگری هم داد.


منبع حدیث: صحیح بخاری و مسلم و مصادر کثیری این خبر را نقل کرده اند .

منبع مطلب : اقتباس شده از بحث درس خارج حضرت علامه سید کمال حیدری حفظه الله با موضوع طهارت انسان