منطق بیان

قال الامام علی علیه السلام:أجملوا فی الخطاب تسمعوا جمیل الجواب؛ زیبا بگوئید تا زیبا بشنوید. (غرر الحکم،ج2،ص 266)

حدیثی در کتب اهل تسنن و یک سوال .....



با سلام خدمت شما 


روایتی است در کتب اهل تسنن که نقل می شود که صحابی جلیل بلال حبشی علیه رضوان الله پیامبر را در خواب می بینند و حضرت به ایشان می فرمایند : که ای بلال این جفا چیست چرا به زیارت قبرم نمیایی. پس بلال بار سفر بست و به زیارت قبر نبی اکرم رفتند .....


سوالی است در مورد این قضیه که ممکن است پرسیده شود و به جا هم هست و آن این است که به نظرتان آیا خواب حجت است تا بتوانیم بگوییم که خواب بلال حبشی و فعل ایشان که نتیجه ی آن خواب است کاری است مورد تأیید ؟ 

نظر شما چیست ؟  اگر یک وهابی یا هر کس بگوید که بلال حبشی خواب دیده و خواب حجت نیست لذا جواز سفر برای زیارت قبر را نمی توان از این روایت استفاده کرد ؟ پاسخ شما به او چیست؟

لطفا مختصر پاسخ خود را  بیان کنید........

متشکرم .....

سلام
مطلبتون عالی بود
سلام 
ممنون
شنبه ۲۹ آبان ۹۵ , ۲۱:۰۷ ابوالفضل نخعی
نمی دونم
ممنون از توجهتون 
اگه جوابشون رو بدیم یه فتنه ی دیگه به پا میکنن
بهانه های بنی اسرائیلی که معرف حضورتون هستن؟
ولی جواب من در مورد این موضوع اینه که اولا خدا خودش توی قرآن از رویای صادقه حرف زده و اینا هم میگن قران برای ما کافیست
دوما حتی اگه این خواب یه رویای صادقه نباشه بازهم هزاران دلیل دیگه وجود داره برای زیارت
مگه پیامبر خودشون به زیارت شهدای احد و ... نرفتن؟
رویای صادقه صحیح ولی از کجا بدانم رویای ایشان صادقه است تا اعتماد کنم؟ 
و علاوه بر آن اصلا باید بحث شود که آیا رویای دیگران برای بنده حجت است یا خیر و ایا میتوان مبنای حکم شرعی قرار گیرد
احتمالاً خواب برای خود بیننده میتواند دلیلی برای انجام کاری باشد ولی نمیتوان از خواب دلیل اجتهادی پیدا کرد یا خواب را مقدمه ای برای اثبات حکم شرعی قرار داد
خواب در صورت ایراث قطع حجت است ولی دلیل اجتهادی نمیتواند باشد برای اصدار فتوا برای دیگران
شنبه ۲۹ آبان ۹۵ , ۲۱:۵۰ محمدرضا سلمانیان‌نژاد
فکر کنم اونا اعمال صحابه رو حجت می‌دونند و به استناد فعل ایشون کاری ندارند.
بله میتونه درست باشه 
شنبه ۲۹ آبان ۹۵ , ۲۲:۲۹ سیّد محمّد جعاوله
خواب دیدن و یا رویا مورد تایید قرآن هست
بله خواب انبیاء وحی الهی است و اهل بیت علیهم السلام هم می توان گفت وحی تسدیدی می شود به انها یا الهام و تحدیث اما غیر انها می تواند رویای صادقه و ممکن است کاذبه باشد 
حجت هست..

چون اونها دارن که البته ب دروغ روایت میکنن که صحابه اکثر عادل هستن...


ممنونم
شنبه ۲۹ آبان ۹۵ , ۲۲:۵۷ علیرضا علیرضا
سلام.من روزی 500 تا بازدید کننده دارم.اگه خواستید میتونیم تبادل لینک کنیم.اگه خواستید بیاین تو وبلاگم قسمت تبادل لینک (قسمت بالایی وبلاگ) و بهم پیام بدید.
سلام 
ممنون
اونها فعل صحابه رو حجت میدونن حالا از هر مسیری آن صحابی به قطع ویا علم رسیده باشد مهم نیست مهم برایشان صدور فعل از ناحیه صحابه است.
این که اهل تسنن فعل صحابة را حجت می دانند اجمالا صحیح است لکن اینکه آیا مستند فعل صحابه در حجیت آن نزد آنها تأثیر دارد یا نه بنده بی اطلاعم
بعضی از اساتبد ما می گفتند که خواب یا کشف و شهود که درست باشد فقط برای خود اون فرد حجت است و برای دیگران حجت نیست بعضی از اساتید هم می گفتند که خواب جحت نیست به علاوه کلی زوایت هست که در بیداری زیارت حجت است و در کتابها ی اهل سنت است
این که روایاتی دیگر دال بر جواز زیارت دارند محل کلام نیست انما البحث در مورد این حدیث است که در مورد بلال حبشی است . اما خواب آیا حجت است یا خیر بستگی به قطع دارد که در صورت حصول آن حجت و الا فاقد حجیت است .
متشکر از حضورتان 
جواب سوالتون رو نمیدونم...
در هر حال ممنون از حضورتون 
ممنون از جوابی که دادین
ولی خوب دومیش که دیگه معلومه
خواهش میکنم. 
منظورتون از دومی رو متوجه نشدم ؟
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan