با عرض سلام خدمت شما عزیزان 

در این که چرا شیعه در امام علم الهی و عصمت و تعیین الهی را در امام شرط می داند بخلاف اهل تسنن باید دانست که این امر از اختلاف در تعریف امامت نشات گرفته و شیعه امامت را مقامی والا و از مقامات الهی می داند و آن را به تعیین الهی صحیح می داند و این مقام را شایسته ی افرادی مثل حضرت ابراهیم می دانند لذا طبیعی است که عصمت ـ انتخاب الهی و علم الهی در چنین فردی که امام است لازم می باشد و شیعه وجود این صفات را در شخص امام لازم می دانند.


منبع: دروس فی العقیدة الاسلامیة، صفحه ی 346،  العلامة المصباح دام ظله