با عرض سلام خدمت شما دوستان و عزیزان 

این روزها مساله ی زاد و ولد در جامعه ی ما کمی نیمه داغ شده است ، خصوصا زمانی که امام خامنه ای دام ظله بحث زاد و ولد را مطرح کردند که تا چند سال دیگر اگر با این روند پیش برویم جمیعیت ایران جمعیتی پیر خواهد شد لکن در مساله ی زاد و ولد یک سؤال مطرح می شود که حد و حدود زاد و ولد چیست ؟ تا چقدر انسان باید زاد و ولد کند؟ اینها سؤالهای مهمی است که باید به آن پاسخ بدهیم. 



باید گفت که برای زاد و ولد حد و حدود خاصی وجود ندارد بلکه در این مساله هر کس باید به خود و فرهنگ خود مراجعه کند خصوصا ما ایرانی ها باید به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خود مراجعه کنیم تا ببینیم که چه حدی را برای فرزند آوری تعیین کرده است ؟ 

متاسفانه بسیاری از افراد مساله ی اقتصاد و توان مالی را مطرح می کنند که مخارج سنگین زندگی اجازه ی فرزنداوری بیش از یکی یا دو تا به ما نمی دهد و علاوه بر آن میگویند که یک فرزند آوردن و تربیت خوب او بهتر از فرزند بیشتر و تربیت ناصحیح اوست. 


***لکن باید در جواب عرض کنیم که هیچ تلازمی بین فرزند کمتر و تربیت خوب او وجود ندارد. هستند کسانی که یک فرزند داشتند و به فرزندی بی تربیت ، بی سواد و لوس و... تبدیل شده است و در مقابل بوده اند کسانی که فرزند زیاد داشته اند و فرزندانی مفید ، باتربیت و با فرهنگ بوده اند لذا هیچ ارتباطی بین فرزند کم و تربیت صحیح وجود ندارد.

اما اقتصاد برای فرزند آوری کم دلیل خوبی نیست و اصلا با فرهنگ اسلامی هم سازگار نیست چرا که قرآن کریم در آیاتی فرزند نیاوردن به خاطر امر مادی را ذم می کند. 


اکثر بهانه هایی که در زمان ما مطرح می شوند برای فرزند نیاوردن به امام معصوم علیه السلام گفته شده است و ایشان هم جواب داده اند و بیان کرده اند که فرزند آوری حد و حدود خاصی ندارد.  لطفا به حدیث زیر توجه فرمایید:


کتبت إلى أبی الحسن (علیه السلام) : إنّی اجتنبت طلب الولد منذ خمس سنین ، وذلک أنّ أهلی کرهت ذلک ، وقالت : إنّه یشتدّ علَیَّ تربیتهم لقلّة الشیء ، فما ترى ؟ فکتب (علیه السلام) إلَیَّ : « اطلب الولد ، فإنّ الله یرزقهم »


ترجمه:  شخصی به امام علیه السلام نامه نوشت که من 5 سال است از همسرم دوری میکنم (یعنی رابطه ی زناشوئی ندارم) و دلیل آن این است که همسرم می گوید که اگر فرزند بیاوریم له خاطر فقر و نداریمان ، تربیتشان برایم سخت است ، پس ای امام نظر شما چیست ؟ 

می گوید امام علیه السلام نوشت:  فرزند بیاور که روزی آنها با خدای سبحان است و او آنها را روزی خواهد داد. 


لطفا نظر خود را بیان کنید .......



موفق و مؤید باشید......


منبع:  الوسائل ،کتاب النکاح الباب الثالث من ابواب الاولاد ،الحدیث 1