سلام علیکم

 

اولا خواب بلال صرفا خواب است و حجیتی ندارد.

 

ثانیا انجام ندادن یک عملی که نهایتا آنهم به ادعای شما مستحب است، هیچ جفا ای نیست و کدام فقیه عاقلی فتوای به وجوب زیارت پیامبر داده؟ کسی که بگوید من اعتنایی به مستحبات ندارم اما واجبات را کامل و صحیح بجا می آورم آیا خدا از او ناراضی است؟ آیا به پیامبر جفا کرده؟ عقلتان را کمی بکار بیندازید و از تعصب روی روایات جعلی و ضد قرآن بپرهیزید.

 

لینک مطلب:  http://manteghbayan.blog.ir/post/268

 

 

پاسخ:

با عرض سلام و وقت به خیر

 

ظاهرا شما متوجه مطلب مذکور در پست نشده اید!

 

البته نزد مکتب اهل بیت علیهم السلام و همچنین سایر مکاتب اسلامی خواب حجت نیست و حجیتی برای مستند واقع شدن برای اثبات یا رد یک گزاره دینی یا غیر دینی را ندارد؛ اما وجه سخن در این مطلب موضوع حجیت داشتن یا نداشتن خواب یا خصوصا خواب صحابی بزرگوار جناب بلال حبشی رحمه الله علیه نیست؛ بلکه آنچه مراد در متن مذکور است این است که یکی از مبادی کلامی اهل تسنن که جزو بدیهیات کلامی سنی است این است که صحابیان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم همگی هدایت یافته اند و همگی عادل اند و اقتدای به همگی و هر یک از آنان موجب هدایت است.

 

حال پرسش این است که در صورتی که جناب شوکانی این روایت را نقل می کند که جناب بلال به زیارت قبر جناب نبی خاتم می رفتند _حال مستند عمل ایشان هر چه می خواهد باشد، خواب یا غیر خواب_ در این حال اگر کسی بنا بر این اصل کلامی سنی (که می گوید همگی صحابیان عادل اند و پیروی از آنان موجب هدایت) بگوید که من در زیارت قبور یا دست کم در زیارت قبر نبی اکرم به صحابی جلیل القدر بلال حبشی اقتدا کردم! از آن جهت که جناب بلال عادل و هدایت یافته اند پس طبیعتا طبق این بیان بنده هم حق دارم از ایشان پیروی کنم و طبیعتا هدایت یافته خواهم بود! پس چرا با این وجود از زیارت قبر نبی اکرم منع می شود؟!

 

مغالطه:

 

در ثانی بنده کجا یادی از استحباب زیارت که آن را مدعای بنده می دانید آورده ام! و یا اینکه کجا در این متن گفته ام هر که به مدینه رود و به زیارت قبر نبی اکرم صلی الله علیه وآله نرود جفا کرده! 

 

پرسش هایی که مطرح نموده اید ربطی به این متن ندارد و ذکر آن ها در اینجا از جهت علم منطق نوعی مغالطه شمرده می شود؛ و این پرسش ها در مجالی دیگر باید بررسی و به آن ها پاسخ داده شود؛ که البته غالب آن ها یک بحث فقهی هستند که یک فقیه باید در مورد آن ها نظریه پردازی نماید؛ نه بنده و شما؛ و البته پاره ای از آن ها کلامی هستند که به آن ها در مجالی دیگر باید پاسخ داد.

 

در نهایت به شما توصیه می کنم به دیگران توهین نکنید و خود را در موضع عاقل و دیگران را در موضع جهل و تعصب قرار ندهید که به دور از آموزه های رفتاری اسلامی است؛ و بدانید اختلاف نظر امری طبیعی است و هیچ کس را به خاطر اختلاف نظر در گزاره های اسلامی مستند به دلیل را نه تکفیر می کنند و نه متهم!

 

پس لطفا متادب به آداب اسلامی شوید!

شما که چنین امر بدیهی اسلامی (آداب اسلامی) را نه می دانید و نه به آن التزام دارید؛ چگونه می خواهید دین را فهم کنید و در مورد آن نظر دهید!

 

و السلام علی من اتبع الهدی