با عرض سلام خدمت شما عزیزان و بزرگواران 

یکی از مسائل مهمی که در خانواده ها مطرح است مساله ی حقوق افراد خانواده است. چطور باید حقوق افراد خانواده مثل پدر ،مادر،برادر و خواهر مراعات شود ؟ و اصلا این افراد در فضای خانوادگی حقوقی بر هم دارند یا خیر ؟ و اگر دارند چطور باید این حقوق را مراعات کرد ؟ 


باید بدانیم که در شریعت اسلامی هر کدام از افراد خانواده نسبت به همدیگر حقوقی دارند که باید رعایت شود مثلا شوهر بر همسر خود حقوقی دارد و برعکس ،فرزندان هم بر والدین حقوقی دارند و برعکس. لکن سوال این است که چطور می.توانیم حقوق همدیگر را رعایت کنیم ؟ 


باید گفت که برای رعایت کردن حقوق همدیگر تا زمانی که اطلاع و آشنایی از حقوق همدیگر نداشته باشیم ، رعایت کردن آنها بی معناست. به این معنا که مراعات کردن حقوق همدیگر فرع بر شناخت آن حقوق هاست مثلا اگر من ندانم که پدرم بر من چه حقی.دارد یا همسرم چه حقی بر من دارد چطور میتوان انتظار داشت که آنها را رعایت کرد ؟! 

پس اولین شرط مراعات کردن حقوق همدیگر در خانواده ، آگاهی از حقوق همدیگر است که دوستان می توانند برای اطلاع از این حقوق به کتابی به نام (رساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام  ) مراجعه نمایند. این کتاب حقوق افراد بر همدیگر را از لسان مبارک امام سجاد علیه السلام ذکر کرده که راهنمایی بسیار خوبی برای شناخت حقوق افراد خانواده بر یکدیگر است. 


موفق و مؤید باشید......


منبع: برداشتی از کتاب إضاءات فی طریق الزواج ، صفحه ی 214،215 ،آیة الله سید عادل العلوی