با عرض سلام خدمت همه ی شما عزیزان ؛ سالروز رحلت امام عزیزمان را خدمت مردم ایران که نه بلکه به انسانیت تسلیت عرض می کنم.


***امروز نمی دانم.چرا به یاد جزئی از آیه ای در قرآن کریم افتادم و در ذهنم مرور می کند که در آینده ذکر خواهم کرد. بعضی از افراد هستند که زمانی که نام حضرت امام خمینی یا امام خامنه ای را بر سر زبان جاری می کنند ، ابا دارند که بگویند امام خمینی رحمه الله یا امام خامنه ای حفظه الله بلکه می فرمایند که آقای خمینی یا آقای خامنه ای و....... 


***البته باید دانست که عده ای عامدانه چنین می کنند که شخص را تحقیر کنند لکن عده ای از افراد نه برای عناد بلکه دلیل می آورند که لفظ امام ، مختص معصومین علیهم السلام است لذا نمی توان غیرمعصومین را به این لقب ملقب کرد.


لکن  آیه ی زیر می تواند جواب مناسبی باشد که بتوان نام امام را برای افراد شایسته قرار داد:



والذین یقولون ربنا هب لنا من أزواجنا وذریاتنا قرة أعین واجعلنا للمتقین إماما(سوره فرقان،ایه 74)


و کسانی که می‌گویند: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرارده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان( امام قرار بده »


****این آیه ی کریمه به صورت واضح می فرماید که افراد صالح کسانی هستند که از خدای سبحان طلب می کنند که (و اجعلنا للمتقین اماما): ما را امام و پیشوای متقین قرار بده. پس ، از این ایه فهمیده می شود که وقتی دعای متقین چنین است پس ممکن است دعای او مستجاب شود و در زمان استجابت می توان به او امام گفته شود. 


البته باید دانست که منظور از لفظ امام در اینجا غیر از لفظ امام در ائمه ی معصومین است چرا که منظور از امام در اینجا معنای لفظی آن است یعنی پیشوا ولی در ائمه ی معصومین علیهم السلام این لفظ اشاره به مقام معنوی والایی است که از نبوت و رسالت برتر است کما اینکه مشهور بین متکلمین و متخصصین در علم عقیده بین شیعیان است.


موفق و مؤید باشید...... 

منبع:  امامت و رهبری ، حضرت آیت الله  ری شهری حفظه الله