رفته بودم تبلیغ در یکى از شهرستان‌هایی که اهل‌سنت هم آن‌جا حضور دارند؛ یک روز که در مورد یکی از موضوع‌های مرتبط با فاطمیه صحبت کردم؛ بعد از جلسه یکی از دوستان اهل‌سنت آمدند جلو و گفتند:


در کتاب‌های روایی شما یعنی شیعه به ناراضی بودن زهرا رضی‌الله‌عنها از ازدواج با حضرت علی رضی‌الله‌عنه اشاره شده که رسول الله صلی الله علیه [وآله]وسلم به فاطمه رضی‌الله‌عنها فرمود: دخترم چه چیزى موجب گریه‏‌ات شده است؟ به خدا قسم اگر کسى در میان اهل‏‌بیت من بهتر از على بود تو را به ازدواج او درمی‌آوردم ولی ازدواج تو، امری الهى است و به فرمان خدا این ازدواج صورت گرفته و مهر تو را یک پنجم دنیا قرار داده است.(١)


گفتم: دوست من ای کاش به خود روایت در خود کتاب مراجعه می‌کردید تا کلامتان عالمانه باشد و از خطا مبرا ولی باید عرض کنم که آن‌چه نقل کردید چند اشکال دارد:

۱) خطای در ترجمه؛ چرا که در حدیث مورد استناد اصلا صحبت ازگریه‌ی حضرت زهرا علیهاالسلام نشده است و پرسش حضرت زهرا علیهاالسلام هم برای روشن شدن مقام امام علی علیه‌السلام برای همه و الهی بودن این ازدواج است.

۲) این روایت اشکال سندی دارد؛ چرا که در سند آن نام راوی از راویان نیامده بلکه آمده(عمن حدثه: از کسی که روایت کرده) و همچنین نام (حسن ابن علی بن رحمن) ذکر شده که کاملاً مجهول است.


۳) تقطیع در بیان حدیث؛ این حدیث به طور مقطوع آورده‌اند؛ چرا که مرحوم علامه مجلسی (ره) درادامه‌ی حدیث می فرماید:

ظاهر این است که حتّی اگر گریه ی آن حضرت صحیح هم باشد دلیل آن تمسخر و ایراد گرفتن و ریشخند زنان قریش به حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) بوده است...(٢)


۴) علامه مجلسی روایت را از کتاب کشف الغمه اربلی نقل کرده و مرحوم اربلی نیز روایت را از کتاب دولابی که از علمای اهل سنّت است نقل کرده و از نسخه ای که شیخ ابن وضاح حنبلی آن را کتابت کرده روایت را آورده است؛ در نتیجه حدیث در کتاب‌های شیعی اصلی ندارد و مبنای آن کتب اهل سنّت است.


در نهایت آن دوست سنی گفت: به کلمات شما فکر می‌کنم و امیدوارم حقیقت برای من روشن شود.


پی‌نوشت:

۱) بحارالانوار دارالاحیاء التراث المؤلف : العلامة المجلسی الجزء : 43  صفحة : 136

(٢) روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محمد تقی المجلسی ( الأول )، ج 8، صفحه 177