با عرض سلام خدمت شما عزیزان 


کما اینکه اطلاع دارید ما در ماه مبارک رجب قرار داریم که دعایی را به این مناسب در این ماه خوانده می شود و آن دعای (یا من ارجوه لکل خیر.... ) . 

این دعا روش خاصی برای خواندن دارد و آن حرکت انگشت سبابه ی دست راست و همزمان با آن در دست گرفتن محاسن با دست چپ است لکن معمولا این روش به درستی و آن طور که در مفاتیح و در حدیث آمده اجرا نمی شود.  برای روشن شدن مطلب لطفا به ترجمه ی حدیث توجه فرمایید:


راوی می گوید : خدمت امام صادق علیه السلام مشرف شدم و عرض کردم که فدایتان شوم به من دعایی که مفید است تعلیم دهید. امام علیه السلام فرمودند: بنویس بسم الله الرحمن الرحیم.... یا من ارجوه لکل خیر...... (تا) .... و زدنی من فضلک یا کریم. سپس: 


قال الراوی: ثمّ مدّ (علیه السلام) یده الیسرى فقبض على لحیته ودعا بهذا الدعاء وهو یلوذ بسبّابته الیمنى. ثمّ قال بعد ذلک: یا ذا الجَلالِ وَالإکرامِ یا ذَا النَّعَماءِ وَالجودِ یا ذَا المَنِّ وَالطَّولِ حَرِّم شَیبَتی عَلى النَّار.


***ترجمه: سپس راوی می گوید که امام علیه السلام همین دعا را که به من تعلیم دادند یعنی: یامن ارجوه...( تا ) و زدنی من فضلک یا کریم را خواندند در حالی که محاسن خود را با دست چپ گرفته و انگشت سبابه ی دست راست را حرکت می دادند و سپس حضرت امام صادق علیه السلام بعد از آن اضافه کردند(یا ذالجلال و الاکرام....حرم شیبتی علی النار).


+++پس با توجه به این حدیث و آنچه که در مفاتیح الجنان آمده این است که زمانی که شروع به خواندن دعا می کنید از ابتدا باید محاسن را گرفته و انگشت را حرکت داد و این حالت تا آخر دعا ادامه دداردنه این که موقعی که به (یا ذالجلال و الاکرام...) تازه محاسن را بگیریم و انگشت حرکت دهیم. 


دوستان برای صحت این مطالب می توتنند به مفاتیح الجنان مراجعه و خود این مساله را دریابند. 


امیدوارم که مفید بوده باشد.....

موفق و مؤید باشید.......


منبع: مفاتیح الجنان ، اعمال ماه مبارک رجب، شیخ عباس قمی رحمه الله