با عرض سلام خدمت همه ی شما دوستان عزیز 


+++مقدمه:

بسیار در کارتون ها و حتی احیانا فیلم ها دیده می شود که زمانی که اولین انسان ها را (انسانهای اولیه)  را معرفی می کنند ، آنها را انسانهایی بی فرهنک ، دور از تمدن ، و به تمام معنا زبان نفهم معرفی می کنند  که هیچ چیزی جز خون و خونریزی بلد نیستند و حتی در شبکه ی رسمی جمهوری اسلامی یعنی شبکه ی دو ، جمعه ها برنامه ای با عنوان (فتیله جمعه تعطیله) پخش می شد که در این برنامه تلویزیونی ، انسان های اولیه را به تصویر کشیده و آنها را همانطور که  اشاره شد ، معرفی کردند که البته این برنامه برای کودکان تهیه شده بود لکن گاهی بزرگترها هم تماشا می کردند ، و هم به کودکان و هم به بزرگترها این فکر که انسان اولیه ، جز جنگ چیزی نمی فهمید را به القاء کردند و آن را جزء مسلمات و بدیهیات مطرح کردند و این فکر را در جان آنها رویانیدند . البته این تفکر در جوامع بشری حتی مسلمانان رایج شده ، حال باید دید آیا چنین امری با اسلام سازگار است یا خیر؟


****اولین انسان ، پیامبر خداست !


*در اولین و اصیل ترین منبع فرهنگی شریعت اسلامی یعنی قرآن مجید ، اولین انسان را نبی و پیامبر خدا می داند و او را با نام حضرت آدم علیه السلام معرفی می کند که قرآن کریم او را خلیفه ی خدای سبحان معرفی می کند(انی جاعل فی الارض خلیفه):من در زمین خلیفه ای قرار می دهم. 

در این آیه ، خدای سبحان اولین انسان را خلیفه و جانشین خود که منادی توحید و یگانه پرستی بوده است را حضرت آدم علیه السلام معرفی کرده و چنین امری از بدیهیات امور قرآنی اسلامی است و پر واضح است که انبیاء انسان های متخلق به اخلاق حسن و مترقی و دارای فرهنگ توحیدی و انسانهای مهربان و دلسوز انسانیت و صلح طلب بودند و.... و این که انسان اولیه را انسانی بی تمدن ، بی فرهنگ و.... معرفی می کنند کلامی است بی پایه و اساس و هیچ اساسی از صحت ندارد و چنین کلامی مخالف آیات واضحه و صریح و مورد اتفاق علمای  مسلمین است. والبته لازم می دانم که عرض کنم اینکه اولین و آخرین موجود در عالم ممکنات باید نبی ، یا رسول یا امام باشد ، هم ادله ی نقلی روایی دارد و هم ادله ی عقلی که بحثی است مفصل و خارج از حوصله ی این بحث. 


موفق و مؤید باشید.... 


منبع:آموزش عقاید ، صفحه ی 13، آیت الله مصباح یزدی حفظه الله