با سلام خدمت همه شما دوستان محترم 

+++مقدمه:


اخیرا به دلیل ازدیاد وام های ازدواج دریافتی از بانک ها ، ظاهرا اقبال به ازدواج کمی بیشتر شده است.  البته هر چند که چنین تفکری از نظر اسلام ، تفکری غیر قابل قبول است یعنی اینکه شخص تا زمانی که تمام امکانات زندگی مشترک برای او مهیا نشود ازدواج نمی کند که متاسفانه بارها از افراد خصوصا اولیای امور ، شنیده می شود مثلا پدری با اینکه فرزندش در شرکت کار می کرد و به سن ازدواج هم رسیده بلکه از سن ازدواج هم گذشته ، میفرماید که تا زمانی که وسایل کامل زندگی نخرد برای ازدواج او اقدام نمی کنم یا برایش زن نمیگیرم. این کلام و امثال آن بارها و به اشکال مختلف و در همین قالب از افراد شنیده می شود و عجب اینکه دیگران هم زمانی که کلام او را می شنوند، فعلش را تایید می کنند و او را انسانی بافرهنگ و فکرش را فکری راقی و عالی می دانند در حاای که چنین فکری در اسلام شدیدا مورد نهی واقع شده بلکه ازدواج مُبَکِّر یعنی زدواج زودهنگام ، در شربعت اسلامی خصوصا ازدواج زودهنگام دختران را مایه ابهت پدران و دختران آنها می شمارد و در خصوص فقر پسران ، و شریعت اسلامی ترس از اقدام به ازدواج به خاطر نداری و ضعف قدرت مالی را در حد شرک در قسم توحید افعالی و ناشی از تصور ناصحیح  ناتوان بودن خدای سبحان قلمداد می کند به خاصه اینکه خدای سبحان آیه ای صریح و واضح در مورد متکفل شدن خود ، در رزق زوجین را بیان کرده است. 


++++خرید ازدواج و رعایت حدود الهی:


در هر حال اگر موفق به امر ازدواج شدید و قصد خریدن حلقه های ازدواج دارید به دو مساله ی زیر توجه خاصی داشته باشید:


*** خریدن هر چیزی که طلا باشد برای داماد ( و مردان) به غرض پوشیدن آن جایز نیست ، هر چند که حلقه یا دکمه ی آستین پیراهن یا ساعت و..... باشد ، البته طلای سفید حکم طلای زرد را ندارد و خریدن آن برای داماد (و مردان) اشکالی ندارد.


***خریدن لباس برای داماد( و مطلق مردان)  از جنس حریر خالص به غرض پوشیدن جایز نیست حتی اگر پیراهن یا لباس های داخلی یا خانگی یا جوراب و.... باشد. 


امیدوارم در همه ی خریدهای خود به خصوص خرید ازدواج خود ، حدود الهی را رعایت کنیم.... 


موفق و مؤید باشید.......


منبع: احکام علاقات المرأة مع الرجل ، صفحه ی 149 و 150 ، سید مسعود معصومی