با سلام خدمت کما عزیزان 


###مساله ای است که جوانان بسیار با آن دست أو نجه نرم میکنند و ان مساله ی ازدواج نکردن به خاطر مهریه های سنگین و انتظارات بالا از یک جوان است.  حال ببینیم آیا در شریعت اسلامی چنین کاری صحیح و قابل قبول است یا خیر و پیشنهاد اسلام چیست؟ 


*** در شریعت اسلام کم کردن مهر زنان مستحب و زیاد بودن آن مکروه است لذا اخبار کثیری از معصومین سلام الله علیهم بر تاکید این مساله و تبیین آن وارد شده ، مثلا به بعض آن اخبار که ذیلا ذکر می شود دقت کنید:


1)قال رسول الله: افضل نساء امتی..........  اقلهن مهرا: برترین زنان امت من.... و زنانی که مهرشان کمتر است. 


2)قال الباقر: تذاکروا الشؤم عند ابی فقال فأما شؤم المرءه فکثره مهرها و... قال ذلک ابی ثم.... قال.... زوج رسول الله ابنته الصدیقه الطاهره فاطمه الزهراء و هی سیده نساء العالمین زوجها من امیرالمومنین ...علی مهر قلیل...):نزد پدر امام سجاد از شوم بودن صحبت شد و پدرم فرمودند که شومی زن به زیادتی مهر اوست سپس حضرت کمی سر را به زیر انداختند و فرمودند: رسول اکرم دخترش فاطمه ی زهرا سیده ی نساء عالمین را به ازدواج امیرالمومنین درآورد به مهری اندک. 


3)قال الامام الباقر:کان فراش فاطمه إهاب کبش یلقیانه و یفرشانه و ینامان علیه :فرش حضرت زهرا بوست گوسفندی بود که روی زمین میگذاشتد، به عنوان فرش از آن استفاده می کردند و روی آن می خوابیدند.


از این اخبار و آثار بسیار زیاد است که سبک زندگی اسلامی و برنامه ی اسلامی را در امر ازدواج تبیین می کنند . متاسفانه خانوادهای ما بر طبق روشی ناصحیح ، مهریه های سنگین را موجب ارزش زن و مایه ی مفاخره و.... می دانند در حالی که اسلام ارزش زن را در این نمی داند بلکه ارزش او را در انسانیت او می داند لذا در احادیث آمده که مهریه ی سنگین مورد پسند اسلام نیست و علاوه بر آن جوان ها لازم نیست تا همه ی وسایل زندگی را تماما نداشته باشند نباید اقدام به ازدواج کنند. چنین فکری در اسلام مردود می باشد کما اینکه از حدیث اخیر این مطلب روشن است بلکه حداقل ها برای ازدواج کفایت می کند.

امیدوارم که این سنت ناپسند به ارث رسیده از سلف صالح هر چه سریع تر محو شود و سنت صحیح اسلامی جایگزین آن گردد تا ازدواج جوانان اعم از دختران و پسران مان به راحتی بتوانند تشکیل خانواده دهند و زندگی ای عاری از معصیت الهی داشته باشند.

منبع: الفتاوی المیسره ،صفحه ی 212، حضرت آیت الله سیستانی دام ظله 

موفق و موید باشید......