با عرض سلام خدمت همه ی دوستان بزرگوار ؛ شهادت ام المصائب زینب کبری این بانوی مجلله و پناهگاه  بازماندگان قافله ی کربلاء را خدمت همه ی شما تسلیت عرض می کنم. 


زینب کبری شخصیتی است که نیاز به معرفی ندارد و اگر تاریخ جز این جمله ی حضرت زینب سلام الله علیها که فرمود(والله ما رایت الا جمیلا) را نقل نمی کرد برای بیان عمق بینش الهی حضرت کافی بود و همین بس که حضرت زین العابدین امام سجاد صلی الله و سلم علیه این حجت الهی در بیان شخصیت این بانوی مکرمه فرمودند: بحمدلله انتِ عالمة بلا معلمة(خداراشکر تو عالمی هستی که معلم ندیده ای).


***زینب کبری علیها السلام و بیان حقیقت امامت 

نقل است که در شب که فردای آن روز عاشورا بود ـ، حضرت امام سجاد علیه السلام مریض بودند و زینب کبری از ایشان پرستاری می کردند ، حضرت سجاد می فرماید که در این لحظات شنیدم که پدرم امام حسین علیه السلام اشعاری را بر زبان جاری می کردند که (یا دهر اف لک من خلیل....  من صاحب او طالب  قتیل .....و کل حی سالک سبیلی ) اشعاری است در ذم دنیا و  بیان شهادت خود می باشند که حضرت امام سجاد می فرماید که من متوجه شدم که قصد پدرم چیست ، بغض گلویم را گرفت ولی سکوت کردم وبه خاطر عمه ام  زینب کبری سلام الله علیها جلوی خود را گرفتم ولی زمانی که عمه ام آنچه شنیدم را شنید ، نتوانست خود را کنترل کند و خود را به طرف حضرت امام حسین علیه السلام کشان کشان رساند و زمانی که به حضرت رسیدند عرضه داشتند:

ﻓﻨﺎﺩﺕ: ﻭﺍﺛﻜﻠﺎﻩ، ﻟﻴﺖ ﺍﻟﻤﻮﺕ ﺃﻋﺪﻣﻨﻲ ﺍﻟﺤﻴﺎﺓَ ، ﺍﻟﻴﻮﻡ ﻣﺎﺗﺖ ﻓﺎﻃﻤﺔ ﺃﻣّﻲ، ﻭَﻋَﻠِﻲﱡﱡ ﺃﺑﻲ، ﻭﺣَﺴَﻦٌ ﺃﺧﻲ، ﻳﺎ ﺧﻠﻴﻔﺔ ﺍﻟﻤﺎﺿﻴﻦ ﻭﺛﻤﺎﻝ ﺍﻟﺒﺎﻗﻴﻦ. 

پس صدا زد: وامصیبتاه,  ای کاش مرگ ، زندگی مرا گرفته بود ، امروز، مادرم فاطمة  و پدرم علی و برادرم حسن علیهم السلام مردند ،ای جانشین و خلیفه ی گذشتکان و سید این قوم و حامی آنها (ظاهرا منظور اصحاب کربلاء هستند).


***حضرت زینب سلام الله علیها و شهادت امام حسین علیه السلام 


حضرت خطاب به امام حسین علیه السلام می فرماید : الیوم ماتت امی فاطمة و علی ابی و حسن اخی

جملاتی بسیار عمیق که این عالمه به تعبیر امام سجاد علیه السلام آن را تبیین می کنند که امروز باشهادت تو مادرم و پدرم و برادرم همه مردند. 

بسیار جالب است که زینب کبری شهادت امام حسین را مرگ همه گذشتگان از فاطمه و علی و حسن علیهم السلام می داند لکن باید پرسید که چرا چنین است ؟ آیا این صرفا شوخی می باشد یا واقعا کلماتی است که دو معصوم امام حسین و امام سجاد علیهما السلام آن را می شنوند و با سکوت خود تایید می کنند ؟ 

طبیعتا چنین مقامی مقام شوخی نیست پس حقیقتی است که بیان شد لکن چطور می شود که حضرت زینب چنین تعابیری از  شهادت امام حسین می کنند ؟ 

روشن است که خلافت الهی و امامت مقامی است شامخ و وصف ناشدنی و این مقام یک مقام است که در زمانهای مختلف مصداق آن فرق می کند و در اسلام چنین مساله ای روشن است که کسی که یکی از انبیای الهی را انکار کند گویا همه ی انبیا را انکار کرده و کسی که امامی را انکار کند گویا همه ی امامان را منکر است ، با این دو نکته ی کوتاه روشن می شود که زینب کبری اشاره می کند که ای امام ، کسی که تو را  شهید کند,  برادرم حسن,مادرم فاطمه و پدرم علی را شهید کرده و لذا زمانی که امام حسین علیه السلام اشعاری را که گویای شهادت ایشان است را می خواندند ، حضرت زینب فرمود که شهادت تو ، شهادت علی و فاطمه و حسن علیهم السلام است و آنها با شهادت تو ، امروز مردند و جان دادند . شرح این مقطع عمیق المعنی بسیار وقت بیشتر نیاز دارد که مجال ذکر آن نیست. 


***اما مقطع بعدی: یا خلیفة الماضین و ثُمال الباقین .

حضرت زینب ، امام حسین را خطاب به خلیفة الماضین می کنند و میفرماید که تو (خلیفه ی گذشتگان هستی) . می شود گفت که منظور حضرت از گذشتگان حضرت زهرا و حضرت امیر و امام حسن علیهم السلام هستند و می توان گفت که مراد همه ی  گذشتگان است چون حضرت می توانستند بفرمایند (ویا خلیفة علی و... ) یا (و یا خلیفتهم) لکن خلیفة الماضین را بکار می برند که عام تر است. در هر حال زینب کبری اوج اتصال امام حسین را با گذشتگان نشان می دهد که تو جانشین همه ی گذشتگانی و مسیر تو، مسیر همه ی گذشتگان  از انبیاء و اوصیاست و کسی که تو را شهید کند خلیفه ی همه آنها را شهید کرده است و در حقیقت آنها را کشته است.

این ها ذره ای از دریای معرفت زینبی است که در این لحظات حساس ظاهر شده است.


امیدوارم که خدای سبحان ذره ای از معرفت علمی  و جهاد عملی ایشان را به همه ی ما عنایت بفرماید تا بتوان مسیر حق را با آن روشن و با عمل آن را تثبیت کرد. 


موفق و مؤید باشید 


منبع :ربیبة الوحی، فصل السیدة زینب فی کربلاء، موسسه السیدة زینب الخیریة