معمولاً آنکه در مسیری واقع شده که صحیح و درست است، آن هم مبنی عقل و وحی که دو منبع دین در گزاره‌هایی است که به آن‌ها دستور می‌دهد، همیشه در صدد برمی‌آید که نه تنها فکر درست را در میان مردم گسترش دهد بلکه سعی بر این دارد که شماره‌ی انسان‌ها نیز در این مسیر بیشتر گردد تا به واسطه‌ی آن‌ها توان مادی راه درست افزایش یابد؛ همانطور که توان عقلی و استدلالی آن در مرتبه‌های والایی قرار دارد.

راه صحیح نه تنها به برهان و استدلال برای دفاع منطقی نیازمند است بلکه به توان مادی نیرومندی نیازمند است که بتواند، مانع‌ها را از سر راه انسان، که مانع حرکت او در مسیر درست هستند را بردارد و موجب شکوفایی و هویدایی هر چه آشکارتر راه انسانی درست گردد.

این امر اما لوازمی دارد که یکی از آن‌ها گسترش و افزایش توان انسانی راه درست از طریق افزایش پیروان آن با فرزند آوری است که افراد باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

قال رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: مایمنع المؤمن أن یتخذ أهلاً لعلّ اللهَ یرزقُه نسمةً تُثْقل الأرضَ بلاإلهَ الا الله (١): مؤمن نباید از تشکیل خانواده امتناع ورزد؛ [زیرا با این اقدام] امید است خداوند فرزندانى را روزىِ او گرداند که زمین را با «لاإله الا الله» سنگین گرداند.


با فرزند آوری و تربیت روشمند و هدفمند فرزند، توان انسانی راه درست به شدت افزایش میابد.


پی‌نوشت:

۱) من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، جلد ۳، صفحه ۳۸۲، حدیث ۴۳۴۰