با عرض سلام خدمت همه ی دوستان عزیز ؛ امیدوارم لحظاتتان به نورانیت خورشید و به زیبائی گل رز باشد و از آن نهایت بهره را ببرید. 


امروز بر آن شدم که سلسله مباحثی را تقدیم شما عزیزان کنم با نام (مسائل پر حاشیه ی کلامی ) ، این سلسله ، مباحثی را مورد بررسی قرار خواهد داد که کمتر کسی است که تا به حال حداقل عناوین آن ها را نشنیده باشد. ان شاءالله در ادامه یک به یک عنوان ها را مطرح خواهیم کرد و مورد کنکاش قرار خواهیم داد ولی به طور اجمال از مباحثی مثل :زیارت قبور،شد الرحال الی زیارة قبر النبی ، بناء بر قبور و..... بحث خواهیم کرد و  امیدوارم که مورد استفاده ی عزیزان قرار گیرد. 


مقدمه: 


قبل از ورود به بحث باید به نکاتی اشاره کرد که به شرح زیر است:


1)مباحثی مثل زیارت قبور ،بناء بر قبور و... و مباحثی از این قبیل ، بحث هائی فقهی هستند و نه عقیدتی کلامی.  به این معنا که این مسائل باید در عداد سایر احکام شرعی قرار گیرد و نه اینکه به عنوان مباحث کلامی در کتب کلامی مطرح شود و اینکه چرا باید در بحث های فقهی مطرح شوند واضح است چون فقه از مسائلی که مربوط به فعل انسان است از جهت حرمت ،وجوب ، استحباب و... بحث می کند ولی علم کلام از آنچه که مربوط به فکر و عقیده است گفتگو می کند لذا دخول این بحثها در مباحث کلامی هیچ وجهی ندارد چون داخل در بحثهای کلامی نمی شوند و دخول آنها در کتب کلامی وجهی ندارد مگر از این جهت که این مسائل فقهی از آن جهت که بسیار مورد اشکال واقع شده اند و بسیار رواج پیدا کردند ، ضرورت اقتضا می کند که در ضمن بحثهای کلامی هم مطرح شوند. 


2)دوستان توجه کنند که اگر در یک بحث فقهی بین عده ای از علماء اختلافی رخ داد مثلا اگر در نماز مسافر اینکه باید تمام خوانده شود یا شکسته ، علماء اختلاف کردند از آن جهت که این مسائل ، مسائل فقهی و فرعی هستند هیچ وقت دیگری به خاطر این اختلاف تکفیر نمی شود کما اینکه علماء شیعه و سنی و خود علمای شیعه بین خودشان و علمای اهل تسنن هم بین خودشان اختلافات فقهی زیادی دارند ولی هیچ کدام همدیگر را به خاطر این اختلاف تکفیر نمی کنند.  باید گفت وقتی که مشخص شد که مساله ی زیارت قبور، توسل و... که در آینده مطرح خواهد شد ، اگر هم عده ای با هم اختلاف نظر داشته باشند هیچ گاه نباید به خاطر آن اختلاف همدیگر را سب ،لعن و یا تکفیر کنند بلکه چنین امری خلاف ادب قرآنی، اسلامی است که در مطالب پیش (قرآن ، فرهنگ اختلاف و پیشنهادی برای بشریت ) به طور اجمالی در مورد آن بحث شد. 


3)دوستان خوب توجه داشته باشند از این جهت که این مباحث ، مباحثی فقهی می باشند عمده و محوریت با ادله ی نقلی مثل قرآن و أحادیث می باشد هر چند که از مباحث عقلی هم کمک گرفته می شود.  


این سه نکته را لازم دیدم که به عنوان مقدمه متذکر شوم و ان شاءالله در مطالب بعد ، بحث ها را بحول و قوه ی الهی آغاز خواهیم کرد.


موفق و مؤید باشید.......