جهت دوم سخن از قانون علیت، این است که چه چیزی نیازمند علت است؟

آیا همه چیز نیازمند علت است یا خیر؟

 

پاسخ این است که همه چیز نیازمند علت نیست بلکه فقط معلول ممکن الوجود نیازمند علت است؛ به بیانی ساده هر آنچه می تواند باشد و می تواند نباشد، نیازمند علتی است که بودنش را بر نبودنش ترجیح دهد و آن را به وجود آورد!

 

بنابراین فقط آن چیزهایی که در نگاه آغازین می توانند باشند و می توانند نباشند، نیازمند علت هستند؛ اما آن چیزهایی که در نگاه اول،  نبودشان قابل تصور نیست یا بودنشان قابل تصور نیست نیازمند علت، نیستند!