آنچه در پاره ای از متون قابل برداشت است این است که مردم نه همگی بلکه عده ی بسیاری به سطحی والا از درک خواهند رسید و همگی از همگان برای اجرای عدالت الهی انسانی نا امید می شوند و به یک نجات بخش آسمانی امیدوار خواهند بود!

 

اما اینکه آیا انتخابات درست و یا انتخاب درست در انتخابات و انتخاب نماینده ای شایسته نشانگر نزدیکی زمان ظهور است یا خیر؛ باید گفت که پذیرش و خواستار نجات بخش بودن اکثریت مردم جهان در آخر الزمان بسیار اهمیت دارد و اگر چنین موردی در اغلب مردم جهان تحقق یابد می توان گفت که ظهور نزدیک یافته است؛ و البته می توان گفت انتخاب فرد شایسته در انتخابات که ملاکات انسانی الهی را دارد و مردم بر اساس این ملاک ها او را انتخاب نموده اند می تواند نشانگر این باشد که مردم آن کشور به یک بلوغ در عرصه انتخاب فرد مناسب و شایسته در عرصه سیاسی رسیده اند؛ اما.....

 

آیا انتخاب چنین فرد شایسته ای که در نگاه همگان شایسته باشد ممکن است؟

 

پاسخ خیر است! به نظر می آید آنچه توانایی نشانگر بلوغ مردم در همه عرصه ها باشد و در نتیجه می تواند بشارتگر نزدیکی ظهور باشد نه انتخاب فرد شایسته ( که البته چنین شخصی که در نظر همگان شایسته باشد محقق نخواهد شد؛ چرا که ملاک ها در افراد هر چند دین دار متفاوت است) بلکه عدالت خواهی فکری و رفتاری و تلاش برای اجرای آن در همه ی عرصه ها است.