دوستی داشتم شدیداً متأثر از شبکه‌های وهابی که روزی من را دید و گفت:

حاجی شما که می‌گویید حضرت زهرا علیهاالسلام توسط پاره‌ای از صحابه شهید شدند و حضرت زهرا علیهاالسلام در دفاع از ولایت و خلافت حضرت علی شهید شدند پس چرا امام علی علیه‌السلام دوست خلفا بودند و به آن‌ها در قضایای سیاسی و کشورداری و دیگر امور یاری می‌دادند؟


گفتم:

۱) پاسخ دادن به سوالات افراد بی‌اطلاع و ناآگاه وظیفه‌ی هر مسلمانی است و اگر می‌تواند کاری کند که جامعه‌ی اسلامی و مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و حتی نظامی آنان را حل کند، باید برای حفظ مسلمانان و کیان کشور اسلامی کاری انجام دهد  و حضرت صرفاً به وظیفه ی خود عمل می کردند:

یکی از دانشمندان دینی اهل‌سنت در کتاب خود از نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل می‌کنند که ایشان فرمودند:

 افراد عادلی از اهل بیت من در بین امتم خواهند بود که تحریف گمراهان ونسبتهای ناروا وباطل و تاویلهای نادانان را از دین پاک ودور می کنند، آگاه باشید! پیشوایان شما فرستادگان شما نزد خداوند می باشند، پس بنگرید که چه کسانی را می فرستید.(١)


۲) چه کسی گفته که امام علی علیه‌السلام از خلفا راضی بوده‌اند! برعکس حضرت از تمام خلفا شکوه وگلایه داشتند: حضرت در مورد خلافت ابوبکر در خطبه‌ی شقشقیه می‌فرمایند:

آگاه باشید! به خدا سوگند! ابابکر، جامه ی خلافت را بر تن کرد ، در حالیکه می دانست جایگاه من نسبت به حکومت اسلامی، چون محور آسیاب است به آسیاب که دورآن حرکت می کند.

و در همان خطبه فرمودند: سرانجام اولی حکومت را به راهی درآورد و به دست کسی(عمر) سپرد که مجموعه ای از خشونت، سختگیری، اشتباه و پوزش طلبی بود. 

و سپس حضرت به شکوه از خلیفه سوم پرداخته می فرماید: تا آنکه سومی به خلافت رسید، دو پهلویش از پرخوری باد کرده، همواره بین آشپزخانه و دستشویی سرگردان بود، و خویشاوندان پدری او از بنی امیه به پا خاستند و همراه او بیت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنه ای که بجان گیاه بهاری بیفتد.(۲)


پی‌نوشت:

۱) الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة ،  ابن حجر الهیثمی ، ج 2 ، ص 441 ،نشر مؤسسة الرسالة - لبنان 

۲) نهج البلاغه، خطبه شقشقیه