گفت: فدک، ممکن نیست که به حضرت زهرا ارث برسد؛ چرا که انبیاء ارثی از خود به‌جای نمی‌گذارند فلذا حضرت زهرا علیهاالسلام نباید طلب ارث خود را می‌کردند!!


گفتم:بله؛ اهل سنت در کتاب‌های خود نقل می‌کنند که ابوبکر هنگام مطالبه‌ی فدک توسط حضرت‌زهرا علیهاالسلام گفت که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرموده‌اند: نحنُ مَعاشِرَ الْأَنْبِیاءِ لا نُوَرِّثُ ما تَرَکْناهُ صَدَقَةٌ (١): ما پیامبران ارثى از خود به جای نمی‌گذاریم، و آنچه از ما بماند، صدقه است.

ولی این استدلال توسط ابوبکر صحیح نیست؛ چرا که:

۱) این حدیث‌ مخالف قرآن است پر واضح است که حدیث مخالف قران، باطل است؛ در قرآن خداوند درمورد حضرت‌زکریا می‌فرماید که ایشان گفت: یرثنی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ (٢): فرزندى به من عنایت کن که از من و از آل یعقوب ارث برد.


۲) خود ابوبکر این حدیثی که خود نقل کرده را عملا نقض کرد؛ چرا که نقل شده که: ابوبکر تصمیم گرفت فدک را به حضرت زهرا علیهاالسلام بازگرداند، و نامه ای مبنی بر تحویل فدک به حضرت‌زهرا علیهاالسلام نوشت؛ اگر چه دیگران منع کردند.(٣)


۳) از همه مهم‌تر این‌که فدک، ارث نبود بلکه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آن را در زمان حیات خود به حضرت زهرا علیهاالسلام به امر خدای متعال هدیه دادند. (٤)


پی‌نوشت:

١) تاریخ الخلفاء، صفحه 86

٢) سوره مریم، آیات 6 و 5

٣) سیره حلبیه،‌ جلد 3 ، صفحه 488.

٤) الدر المنثور، السیوطی، ذیل آیه ( و آت ذالقربى حقه...)