وارد کوپه‌ی قطار شدم و به دوستانی که در آن‌جا بودند سلام کردم؛ بعد از چند مدت که با هم گفت‌وگوی دوستانه داشتم، پرسیدند که آیا شما طلبه هستید؟

 گفتم: بله (البته با افتخار).

یکى از آن‌ها گفت: پرسشی دارم؛ ممکن است بپرسم؟

گفتم: آری! بپرسید

گفت: چرا حضرت امیر علی(علیه‌السلام)سه تن از فرزندان خود را به نام‌های ابوبکر ، عمر ، عثمان نامگذاری کردند؟

گفتم: چرا چنین پرسشی در ذهن شما به‌وجود آمد؟

گفت: چرا که اگر این نام‌ها را ایشان بر فرزندان خود نهاده‌اند، چطور ممکن است که آنان دشمن ایشان باشند و ایشان، دوستدار آنان نباشد؟!

گفتم: چنین تلازمی را چگونه بین این دو برقرار کردید؟


گفت: خوب اگر کسی، شخصی را دوست ندارد و همسرشان فاطمه (علیهاالسلام) را به قتل رساندند پس نام فرزندانش را به نام آن‌ها قرار نمی‌دهد.

گفتم: خیر چنین نیست و چنین رابطه‌ای بین نام‌گذاری و محبت به یک مصداق آن نام و شخصی که نام او بدین نام‌ است برقرار نیست.


گفت: چطور و چرا؟!


گفتم: چرا که:


اولاً : این نامها آن زمان مرسوم بود و نام 21 نفر از صحابه وجود داشتند که اسم آنها عمر و 26 نفر عثمان و سه نفر ابوبکر بوده. (۱)


ثانیاً : نام پاره‌ای از اصحاب ائمه (علیهم‌السلام) ، یزید بن حاتم ، یزید بن عبد الملک ، یزید بن عمر بن طلحه و ... . آیا آنها به خاطر علاقه پدران‌آنان به یزید بن معاویه ، بود که نام‌آن‌ها را چنین گذاشته‌اند؟!

ثالثاً : یکی از فرزندان امام علی (علیه‌السلام) که ابوبکر است، نام او محمد و کنیه‌ی ایشان ابوبکر است. (۲) و همچنین حضرت به خاطر علاقه خود به عثمان بن مظعون ، نام فرزندش را عثمان گذاشت (۳)‌ و عمر بن الخطاب به دلیل خشونت ذاتی که داشته است، نام فرزند امام علی (علیه‌السلام) را همنام خود قرار داد. (۴) و همچنین نام تعدادی از مسلمانان را نیز تغییر داد. (۵)


رابعاً : اگر نامگذاری نشانه روابط خوب هست ، چرا خلفاء هیچ کدام از فرزندان خود را علی وحسن و حسین (علیه‌السلام) نامگذاری نکردند!!


پی‌نوشت:

۱) الإصابة، ابن حجر عسقلانی

۲) التنبیه والاشراف ص 297، الارشاد ج 1 ص 354

۳) مقاتل الطالبیین ، ص 55 و تقریب المعارف ، ص 294

۴) انسابالأشراف ج 1 ص 192، تهذیب التهذیب ج 7 ص 427: وکان عمر بن الخطاب سمّى عمر بن علیّ بإسمه.

۵) اسدالغابة ج 3 ص 284، طبقات ج 6 ص 76 ، الاصابة ج 5 ص472