گفت: مگر می‌شود که حضرت علی (علیه‌السلام)، ببینند که دخت نبی‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و همسرشان فاطمه زهرا علیهاالسلام مورد ضرب قرار گیرد و ایشان بدون هیچ حرکتی فقط تماشا کنند!! ممکن نیست که أسدالله الغالب چنین رفتاری از او سر بزند که حتی افراد عادی آن را نمی‌پذیرند!!

گفتم: چه‌کسی به شما گفته که حضرت امیر علیه السلام تماشاگر بوده و بس؟!

بالعکس حضرت امیر علیه السلام در ماجرای حمله به حضرت زهرا سلام الله علیها از خود واکنش نشان داده است؛ یکی از بزرگان اهل‌سنت یعنی آلوسى مفسر مشهور اهل تسنن مى‌نویسد: عمر عصبانی شد و درب خانه علی را به آتش کشید و داخل خانه شد، فاطمه سلام الله علیها به طرف عمر آمد و فریاد زد: «یا ابتاه، یا رسول الله»! عمر شمشیرش را که در غلاف بود بلند کرد و به پهلوى فاطمه زد، تازیانه را بلند کرد و بر بازوى فاطمه زد، فریاد زد: « یا ابتاه » (با مشاهده این ماجرا) حضرت علی (ع) ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینى و گردنش کوبید(۱). 

در ادامه گفتم: علامه آلوسى این روایت را بدون هیچ حاشیه و نقدى نقل کرده و رد نکرده است که حکایت از نپذیرفتن آن دارد.


گفت: واقعاً چنین نقل کرده است؟!

گفتم: آری و البته فقط او نیست بلکه پاره‌ای از دانشمندان شیعه نیز چنین نقل نموده‌اند که مى‌توانی به کتاب سلیم بن قیس مراجعه نمایید. (۲)


پی‌نوشت:

۱)الآلوسی البغدادی، العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود (متوفای1270هـ)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج3، ص124، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، بیروت: أنه لما یجب على غضب عمر وأضرم النار بباب على وأحرقه ودخل فاستقبلته فاطمة وصاحت یا أبتاه ویا رسول الله فرفع عمر السیف وهو فى غمده فوجأ به جنبها المبارک ورفع السوط فضرب به ضرعها فصاحت یا أبتاه فأخذ على بتلابیب عمر وهزه ووجأ أنفه ورقبته

۲) سلیم در کتاب اسرار آلمحمد(ص) فصل چهارم، صفحه 32