داشتم می‌رفتم مسجد که در مسیر دیدم دو نفر از دوستانم هم در حال رفتن به مسجد برای شرکت در مراسم شهادت حضرت زهرا (س) بودند که یکی از آن‌ها گفت که چرا واقعاً حضرت علی (علیه‌السلام) سکوت کردند؟ 


دوست دیگرش نمی‌دانست چه پاسخی بدهد و سکوت کرده بود ولی من به سرعت پاسخ دادم و گفتم: دوست من، پرسش خوبى است؛ ولى زمانى که براى شما مطرح مى‌شود باید به دنبال پاسخ درست آن باشی؛ اما پاسخ آن این است که حضرت علی (علیه‌السلام) هیچ‌گاه سکوت نکردند بلکه اعتراض خود را به‌ شکل‌های گوناگون بیان کردند که خلافت از آن او است و این‌که پیامبر صلی‌الله علیه‌وآله‌وسلم به این امر تصریح کردند؛ در هر حال امتناع امام على (علیه‌السلام) از بیعت خود نشانگر صحیح نبودن خلافت ابوبکر است و البته خود امام در مواقع مختلف اختصاص حق خلافت به خود را تبیین و بر دیگران احتجاج می‌کردند و البته باید دانست در خطبه‌ی شقشقیه حضرت غصب خلافت را توسط دیگران بیان نموده است (۱) و البته خود حضرت زهرا علیهاالسلام هم در مطالبه‌‌ برای احقاق حق امام نیز اقدام کردند که در خطبه‌ی فدکیه روشن است (۲) و دلایل دیگر که از بیان آن صرف نظر می‌کنم.


آن شخص سکوت کرد و بعد از چند لحظه پاسخ داد: خطبه‌ی فدکیه‌ ؟! 


گفتم: بله؛ این خطبه زمانی توسط حضرت زهرا، القا شد که حضرت شنیدند که با ابوبکر بیعت شده است که ایشان از خانه خارج شده و به مسجد رفتند و در مطالبه‌ی حق خلافت امام علی(ع) سخنرانی کردند و البته ایشان با ابوبکر بیعت نکردند که در نهایت منتهی به غصب فدک از ایشان توسط ابوبکر  و نارضایتی و خشم حضرت بر آن‌ها شد و با همان حالت از دنیا رفتند که این خود بزرگ‌ترین دلیل بر بطلان خلافت ابوبکر و صحت خلافت امام علی(ع) است.


آن شخص کمی تأمل کرد و گفت: آری اگر نبود جز اعتراض حضرت زهرا (س) بر خلافت ابوبکر، همین برای بطلان خلافت او کافی است.


پی‌نوشت:

۱) نهج‌البلاغه، خطبه ۳ 

۲) برای دریافت خطبه فدکیه روی اینجا کلیک کنید.