با عرض سلام خدمت شما دوستان عزیز و محترم 


##مشکلی است که دامنگیر بسیاری از ما شده و در جامعه بسیار رواج پیدا کرده و آن مساله ی غیبت است.  

به راحتی در مورد اشخاص ، صحبت می کنیم،قضاوت می کنیم و هر آنچه که از او بیاد داریم یا از او دیده ایم به دیگران خبر می دهیم و آنهائی را که آگاه نیستند را آگاه می کنیم.  چه بسا آن مسائل از امور شخصی فرد باشند یا فعلی است که او دوست ندارد دیگران ، از آن آگاه شوند. 

لذا انسان باید بیاد داشته باشد که هر چیزی را حد و حدودی است مگر ذکر خدا (و اذکروا الله ذکرا کثیرا ) . پس انسان باید در گفتگوهای خود با دیگران مواظب باشد که چه می گوید و چه می شنود ؟ از که می گویند و برای چه می گویند ؟  


اسلام و قانونی در  گفتگو: 


شریعت اسلامی از آن جهت که سعادت انسان را خواهان است و برای آن برنامه ریزی کرده حتی گفتگوهای او را هم مدیریت می کند تا از مسیر سعادت و کمال خود خارج نشود. به همین دلیل قوانینی برای آن وضع کرده که یک مورد آن به شرح ذیر است:


قانونی عام در گفتگوها: 


**قال الله سبحانه :(ولاتجسسوا و لایغتب بعضکم بعضا أ یحب احدکم أن یأکل لحم أخیه میتا فکرهتموه): و تجسس نکنید و همدیگر را غیبت نکنید ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده ی خود را بخورد؟ بلکه از آن کراهت دارید)(سوره حُجُرات،آیه 12)


**توضیح مختصر:

در این ایه شدیدا مساله ی غیبت تقبیح شده  و حقیقت آن را که خوردن گوشت برادر مرده ی خود است را تبیین می کند تا حقیقت این فعل و اهمیت این قانون روشن شود لذا می فرماید حال که شما از خوردن برادر مرده ی خود کراهت دارید پس از غیبت دست بردارید و چنین کاری که مذموم است را مرتکب نشوید و در گفتگوهای خود این قانون را مراعات کنید .


**ارتکاب خلاف قانون = جریمه **


کما اینکه روشن است ارتکاب خلاف قانون ، جریمه به همراه خود دارد و خدای سبحان هم برای تخطی از این قانون الهی عام در گفتگوها ، جریمه ای سنگین قرار داده است که یکی از آن جریمه ها

به شرح زیر است:


قال الصادق علیه الصلاة و السلام:  (الغیبة حرام علی کل مسلم و انها لتأکل الحسنات کما تأکل النار الحطبَ): غیبت حرام است بر هر مسلمانی و حسنات را همانند سوزاندن هیزم با آتش از بین می برد.


# جریمه ی غیبت با توجه به این حدیث:

از بین رفتن حسنات و افعال نیک و صالح یا به عبارتی از بین رفتن مزدی که در قبال کار و فعالیت دریافت شده.


+++نکته:

جریمه ی غیبت در شریعت الهی اسلامی بسیار سنگین است و دوستان برای مطالعه از جریمه های سنگین این فعل شنیع به کتاب (گناهان کبیره ) ، تألیف: آیت الله دستغیب رحمه الله  ، مراجعه نمائید.


منبع: برداشتی از کتاب الفتاوی المیسرة، صفحه ی 269 ، حضرت آیت الله سیستانی