منطق بیان

قال الامام علی علیه السلام:أجملوا فی الخطاب تسمعوا جمیل الجواب؛ زیبا بگوئید تا زیبا بشنوید. (غرر الحکم،ج2،ص 266)

کار در بانک ، جایز یا حرام ؟!



با عرض سلام خدمت همه ی شما عزیزان و بزرگواران ؛ امیدوارم لحظاتی مملو از ذکر الله و وجودتان معطر به عطر استغفار باشد.


**سوال:

افرادی هستند که مشغول در بانک هستند و کارمند آن محسوب می شود و حقوق دریافت می کنند حال سؤال این جاست که آیا مطلقا و در هر صورت ، فعالیت و اشتغال در بانک شرعا جایز است یا خیر ؟ 


***جواب:

کار در بانک ها دو قسم می شود: 

1)حرام: و آن اعمالی هستند که مربوط به معاملات ربوی می باشند مثل اجرای معاملات ربوی، ثبت معاملات ربوی ،شهادت دادن بر این معاملات ، دریافت پول ربا و زیاده  و امثال این کارها ، و در شرکت ها  هم که با ربا معامله می کنند یا با شراب (خمر) تجارت می کنند، کارهائی که مربوط به معاملات ربوی است و تجارت با خمر است ، حرام می باشند مثل کار فروختن سهام این شرکتها و..  همه ی این کارها حرام می باشند و جایز نیست (برای مسلمان)که وارد چنین کاری شود و آن کارمند در مقابل این کارها شرعا مستحق اجرت نیست. 


2)جایز: آن اعمالی که غیر از اعمال حرام که در بالا ذکر شد می باشد و ورود در چنین اعمالی جایز است و اخذ اجرت هم در مقابل آن کار اشکال ندارد. 


منبع: المسائل المنتخبة،صفحه ی 520، حضرت آیت الله سیستانی حفظه الله 

بالاخره جواب چی شد؟!! جایز است یا جایز نیست؟
با عرض سلام خدمت شما 
جواب از مطالب بالا روشن است ، اگر کار او در بانک مربوط به معاملات ربوی است جایز نیست و الا جایز است 
ممنون از مطلب شما 
قراردادهای بانکی روی کاغذ صحیح به نظر میاد
با عرض سلام 
اگر براساس یکی از عقود شرعیة مثل مضاربة،مزارعةو... است ، کار کردن برای اجرای چنین عقودی بلا اشکال خواهد بود. 
قید "اگر" در اینجا خیلی جایی ندارد. استفتا کننده که متخصص معاملات ربوی نیست! وضعیت کار بانک ها هم برای متخصصین مشخص است. استفتا کننده انتظار دارد که جواب بله یا خیر بشوند. از اهم شرایط مرجع تقلید شجاعت است که بتواند فتوای محکم صادر کند. میرزای شیرازی در فتوای خود نگفته بود "اگر استعمال توتن و تنباکو به منزله فلان و بمهمان باشد ..." بلکه فتوای صریح داده بود. 
یاد فتوای مشابهی افتادم پیرو استفتا درباره قرعه کشی بانک ها و جواز دریافت جایزه که فرموده بودند: اگر کشیدن قرعه بر بانک شرط نشده باشد جایز است! من که نمی توانم تشخیص دهم با آن شرایط و ضوابط پیچیده حقوقی بانک ها و نحوه تبلیغات و بیان مطلب آنها، بالاخره کشیدن قرعه بر آن ها شرط شده است یا نه! انتظار دارم پاسخ دهنده متخصص باشد و پس از بررسی جوانب، یک کلمه بگوید جایز است یا جایز نیست! این که فتوایی صادر شود که هر کس بتواند با توجیه مناسب، به نفع شرایط خویش تفسیرش کند، کجای مساله را حل می کند؟

با تجدید احترام
با عرض سلام و تقدیم تحیت خاص 
1)حکم شرعی منقول ، استفتاء نیست بلکه در رساله ی عملیه حضرت آیت الله سیستانی دام ظله مذکور است و نام کتاب در ذیل مطلب ذکر شده و می توانید مراجعه کنید.
2)چون حکم مذکور استفتاء نیست بلکه به عنوان یک مساله ی شرعی در کتاب مذکور ذکر شده لذا انتظار شنیدن بله یا خیر بی جا خواهد بود. 
3)در استفتاءات ، همیشه انتظار بله یا خیر داشتن صحیح نیست بلکه گاهی پاسخ استفتاء تفصیل دارد تا حکم شرعی تبیین شود. 
4)وضعیت بانک ها روشن است و این بر کسی مخفی نیست لکن کارها در بانک ها به یک صورت نیستند کما اینکه بانک ها به یک صورت هم گاهی عمل نمی کنند لذا چون اعمال در بانک ها گاهی اوقات برای عقود غیرشرعی و معاملات ربوی است و گاهی این طور نیست بلکه برای پرداخت قبوض و یا قراردادن پول در بانک یا افتتاح حساب و... می باشد که با معاملات ربوی ارتباطی ندارد لذا حضرت ایت الله دام ظله از آن جهت که عالم به وجود هر دو قسم کار در بانک ها هستند ، حکم هر دو صورت را تبیین کردند و این نشان دهنده ی عالم بودن ایشان است به این که کارها در بانک ها همیشه ربوی نیستند بلکه گاهی غیرربوی است لذا ایشان حکم هر دو فرض را مطرح می کنند و مکلف و آن مسلمان که قصد کار در بانک را دارد باید خود ببیند که آیا شغل او در بانک ، مرتبط با رباست یا خیر؟ و ضمنا ایشان کلمه ی اگر را در بیان این مساله ی شرعی استفاده نکرده اند.خواهشا دقت بفرمائید. 
5)شجاعت جزء شرایط اجتهاد نیست بلکه جزء شرایط قائد و رهبر امت اسلامی است و در اجتهاد اعلمیت،تقوی،و... که در رسایل عملیه مذکور است ، لطفا مراجعه کنید و لازم به ذکر است که احکام اسلامی به دوقسم:  حکم اولی  و ثانوی تقسیم می شوند و در صورت عدم امکان اجرای حکم اولی ،حکم ثانوی اجرا می شود لذا  یک مجتهد برای افتاء چند مرحله را طی می کند: 1)موضوع را تصور می کند 2)محمول را تصور می کند 3)حکم اولی را تبیین می کند (باتوجه به اصول مقرر در علم اصول فقه) 4)سپس شرایط زمانه را لحاظ می کند 5 )فتوا را صادر می کند (در این مرحله گاه حکم اولی جاری می شود و گاه حکم ثانوی)
6)تبیین موضوع احکام شرعی از وظایف یک مجتهد و مرجع تقلید نیست بلکه از وظایف مکلف است و اگر مرجع یا مجتهدی موضوع را تبیین کند ، از باب اجتهاد و مرجعیت او نیست بلکه از باب اینکه او احد المکلفین است ، آن را تبیین می کند و اما اینکه میرزای شیرازی رحمه الله فرمودند:الیوم استعمال تتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان است ) ، این از باب تصدی زعامت عامه و قیادت و رهبری عمومی جامعه شیعه است یعنی ایشان از آن جهت که حاکم شرع می باشند شرایط آن زمان اقتضا کرد که به طور صریح و روشن در مقابل آن مساله به عنوان زعیم شیعه موضع بگیرند و.... 
و خود میرزای شیرازی هم در رساله ی عملیه خود اگر بتوانید مراجعه کنید خواهید دید که گاهی در جائی که احتمالات مختلف موجود باشد  (اگر) را در بیان حکم شرعی استفاده می کنند.و مساله ی تنباکو مساله ای خاص بود که برای روشن شدن  به تاریخ مراجعه کنید.
7)در طول تاریخ علمای شیعه شجاعت خود را در مسائل مختلف به اثبات رسانده اند و در عصر حاضر ، حضرت آیت الله سیستانی دام ظله با حکم جهاد کفائی ، کشور عزیز عراق را از شر دشمنان اسلام ، حفظ کرده اند. 

جواب دارای تفصیل است و خلاصه آن تقدیم شما گردید.
موفق و موید باشید...

یعنی با این جواب کوبنده، به طاق چسبیدیم :)

استمرار توفقیات جنابتان را از درگاه ایزد منان خواستارم :)
با عرض سلام خدمت شما 
هدف از پاسخ ،بیان حقیقت بود و قصدی جز آن ، اراده نشد. 
از اینکه بنده و همه ی مسلمین را از دعای خود فراموش نمی کنید متشکرم 
موفق و مؤید باشید.... 
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۹۵ , ۱۶:۱۵ وب نظام تمدن نوین اسلامی
خوشحال شدم از اینکه شما هم مهمان سایت ما شدید.[دست]
با عرض سلام خدمت شما 
خواهش می کنم 
مؤید باشید.....
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan