با عرض سلام خدمت شما عزیران محترم ، امیدوارم خوب و خوش و سلامت باشید و میلاد حضرت امام محمد باقر سلام الله علیه و آغاز ماه رجب الأصبّ را به همه شما تبریک و تهنیت عرض می کنم .

به مناسبت میلاد امام پنجم علیه السلام ، این پیشوای دین نیت کردم که مطالبی را به صورت اختصار و با مراعات اقتضاب تقدیم شما مهربانان کنم و اجر معنوی آن را تقدیم می کنم به همه ی مسلمین مؤمنین عالم چه در قید حیات و چه اموات.


**امام محمد باقر علیه السلام ، علم و رابطه ی آن با سؤال 


مساله ای است دامنگیر جامعه ی اسلامی که از گذشته بوده و تا به حال متأسفانه وجود دارد و آن مساله ی سؤال کردن است.  

انسان روزانه چیزهای زیادی را می شنود و با هجوم شدید اطلاعات مواجه است و متأسفانه عده ای که کم نمی باشند به تمام شنیده ها و یا مکتوبات اعتماد کرده و آن را بی چون و چرا پذیرفته و آن را اساس حیات و رفتار خود قرار داده و بر طبق آن عمل می کنند بدون حتی تفحص و یا تحقیق یا سوالی که این اطلاعات از کجا آمده؟ منبع آن کجاست؟ چقدر منبع آن قابل اعتماد است ؟ و اصلا این منبع از کجا نقل کرده و از چه کسی مطالب را نشر داده ؟ آیا گوینده مطلب از صلاحیت برخوردار است؟ و علاوه بر آن چقدر به کلام او می شود اعتماد کرد و هزاران سؤال کلیدی دیگر که مورد توجه قرار نمی گیرند در صورتی که این شخص این اطلاعات را می خواهد اساس زندگی و فکر خود قرار دهد پس بسیار مهم است که این سؤالها مطرح شوند و به آنها پاسخی منطقی داده شود و بعد از آن با توجه به درجه ی اعتبار به او اعتماد و سپس رفتار و فکر خود را با آن منسجم کرد لذا افرادی جرأت یافتند و از رفتار عده ای از مسلمین در مورد اسلام حکم کردند و فریاد: دین مخالف علم است و طرفدار جهالت را سر دادند. 

امام باقر علیه السلام شخصیتی بارز انسانی می باشد و در عظمت ایشان همین بس که صاحب مقام امامت و دارای مقام ولایت تکوینی و تشریعی می باشند و سایر مقامات ایشان همه در ذیل این مقام قابل ترجمه و عظمت خواهند یافت. شخصیتی به مثابه ی امام باقر که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله ایشان را کما اینکه تاریخ نقل می کند باقر العلوم نامیدند و فرمودند: یبقر العلم بقرا: علم را به صورت شگفت ، می شکافند . تاریخ شاهد تحقق این اخبار غیبی نبی اسلام بود و به عینه دیدند که امام علیه السلام چطور علم را شکافند ، چنین شخصیتی زمانی که از علم سخن به میان می آورند می فرمایند :العلم خزائن و مفتاحها السؤال فاسئلوا یرحمکم الله فإنه یؤجر فیه اربعة:السائل و المعلم و المستمع و المجیب لهم (اعلام الهدایة ،جلد 7 ، صفحه ی 155)


امام علیه السلام توصیه ای عمومی برای تمام بشریت می کنند و در افتتاح کلامشان می فرمایند (العلم خزائن ). 

خزائن جمع خزینه است و خزینه در لغت عرب به آن وسیله ای می گویند که اشیاء را برای صیانت و حفظ در آن قرار می دهند و روشن است آنچه که ارزشمند است را در این خزینة قرار می دهند. 

در هر حال امام علیه السلام علم را در خزائن بودن تشبیه می کنند (که نوعی تشبیه معقول به محسوس است ) و به طور غیرمستقیم علم را ارزشمند بیان می کنند که در این صندوق ها محفوظ است و قفل شده لکن اینجا سؤالی به جا مطرح خواهد شد که اگر چنین است پس چطور این صندوق ها را باز کنیم ؟ 


***امام باقر علیه السلام و سؤال کنندگان:


امام علیه السلام خود سریعا به این سؤال پاسخ داده اند که (و مفتاحها السؤال) :کلید این خزائن سوال است. پس معلوم می شود که چون علم ارزش عظیمی دارد و تلقیب امام محمد بن علی علیهما السلام به باقر العلوم خود گویای این است پس معلوم می شود که کلید این علم هم ارزشمند خواهد بود و اگر ارزش آن بیشتر از آن علم 

نباشد ، کمتر نخواهد بود چون که بدون آن ، علم محقق نخواهد شد لذا امام علیه السلام بسیار بر سؤال تأکید می کنند و برای تحریک مسلمین به طور خصوص و همه ی طالبان حقیقت به طور عموم می فرمایند: (فاسئلوا یرحمکم الله ):پرسش کنید که خدا شما را رحمت کند. از آن جهت که در بینش اسلامی روح بر جسم اولویت دارد و روح اصل و جسم فرع است و مسلمان روح و ترقی آن در نظر او اهمیت والایی دارد لذا امام برای تحریک مسلمین به سوال کردن می فرماید که این سوال کردن موجب ترقی روح و موجب علو درجات او خواهد شد لذا می فرمایند: (فاسئلوا یرحمکم الله )می شود جمله ی یرحمکم الله را جمله ای دعائیة تفسیر کرد که امام برای سوال کنندگان طلب رحمت از خدای سبحان می کنند که در واقع جمله این طور است (فاسئلوا ، اللهم ارحمهم ) :بپرسید ، خدایا سؤال کنندگان را رحمت کن . که البته چنین کلماتی در زبان عرب و اراده ی دعا از آن امری رایج و عادی می باشد و می شود گفت که (یرحمکم الله ):جمله ای است إخباری ، به این معنا که امام می خواهند از حقیقتی پرده بردارند و بگویند که با سؤال کردن مورد مورد رحمت خدا قرار می گیرید و خدا شما را رحمت می کند و رحمت خود را بر شما نازل می کند . این احتمال ، عظمت پرسش را در اسلام تبیین می کند که سؤال کنند با سؤال کردن خود مورد توجه خاص خدای سبحان است و ارتباط عمیق دین و علم را بیانگر است و علاوه بر آن امام انگیزه ی دیگری می دهد و می فرمایند :فإنه یؤجر فیه اربعة:چهار نفر از این سوال اجر خواهند برد که خود سائل از آنان است و.... 


لذا کلام منقول سابق که دین افیون ملت هاست و طرفدار جهالت و مخالف علم ، تهمتی بیش نیست و کلمات نورانی امام باقر علیه السلام  بیانگر ارتباط عمیق علم و دین و قداست و اهمیت پرسش را در لسان ایشان ، که خلیفه ی خدای سبحان می باشند را بیان می کنند.


امیدوارم که همه ی مسلمین بیدار شوند و به اسلام که توانست ، مسلمانان را که اغلبشان قبل از اسلام غرق در جهالت بودند را پرچمدار علم و تمدن کند عامل شوند تا بار دیگر علم به پرچمداران سابق خود برگردد.


موفق و مؤید باشید.....