منطق بیان

قال الامام علی علیه السلام:أجملوا فی الخطاب تسمعوا جمیل الجواب؛ زیبا بگوئید تا زیبا بشنوید. (غرر الحکم،ج2،ص 266)

اعراض مطلق یا زهد هدفمند؟!

زهد به معنای اعراض از دتیا و تعلق پیدا نکردن به آن و اهتمام نداشتن به دتیاست؛ هر چند که از راه حلال آن را به دست آورده باشد.

زهد دو مرتبه دارد: 

١) ترک حرام ها و آنچه که خدای سبحان از آن نهی کرده.

٢)ترک بعضی حلال ها و مباحات.

در آیات قرآن کریم و احادیث در مورد زهد و حقیقت آن مواردی وجود دارد: 

١)لکیلا تأسوا علی ما فاتکم و لاتفرحوا بما آتاکم(۱): تا بر آنچه از دست داده اید، تأسف نخورید و به آنچه به شما داده است خوشحال نشوید.

٢)در حدیث وارد شده: أن أزهد الناس من ترک الحرام(۲): زاهد‌ترین مردم٬ کسی است که حرام را ترک کند.


باید توجه داشت که زهد نه به معنای کار نکردن، تلاش نکردن برای ساخت دنیای بهتر، استفاده نکردن از لذایذ حلال دنیا به شکل صحیح بلکه به معنای تعلق قلبی نداشتن به آن است.(۳)


پی‌نوشت:

۱)الحدید، ۲۳

۲)بحارالآنوار،جلد ۷۰، صفحه‌ی۳۱۲

۳)دروس فی الأخلاق، آیت‌الله مشکینی رحمه‌الله، صفحه‌ی۷۳٬۷۴

ممنون.مطلب خیلی خوبی بود
خواهش میکنم
سلام و خداقوت ... خالی از لطف نیست که نظر شهید مطهری را هم در این زمینه در ضمیمه این یاداشت موجز و متقن مطالعه کنیم .... آجرک الله

سیری در سیره نبوی(صفحه 71)

تعریف زهد جمله‌ای دارد مولای متقیان علی علیه السلام در نهج البلاغه در تعریف زهد که دیگر بهتر از این نمی‌شود گفت. تعریف زهد را از علی باید گرفت. می‌فرماید: «الزُّهْدُ کلُّهُ بَینَ کلِمَتَینِ مِنَ الْقُرْآنِ» «2» زهد در دو جمله قرآن بیان شده (یعنی زهد، این خشکه مقدس بازی‌ها نیست، زهد به روح انسان مربوط است) آنجا که در سوره حدید می‌فرماید: «لِکیلا تَأْسَوْا عَلی‌ ما فاتَکمْ وَ لا تَفْرَحوا بِما اتیکمْ» «3» اینکه برسید به این مرحله که اگر دنیایی که دارید از شما گرفته شد غمزده نشوید، غم دنیا شما را نگیرد، و اگر چیزی ندارید، دنیا یکمرتبه به شما رو بیاورد، شادی زده نشوید؛ و به عبارت دیگر اگر تمام دنیا در دست شماست، چنانچه آن را از شما بگیرند تو همان آدم باشی که هیچ چیز نداشته باشی، و همه دنیا را هم به تو بدهند تو همان آدم باشی. علی زهد را همان چیزی تعریف می‌کند که امثال مارکس نمی‌توانند در مورد بشر تصور کنند. آنها می‌گویند اصلًا محال است بشر بتواند آنچنانکه علی زهد را تعریف کرده زاهد باشد، یعنی بشر آنچنان شخصیت عالیی داشته باشد که مافوق طبقات و منافع قرار بگیرد. ولی مکتب اسلام بر این اساس است. مکتب اسلام یا به اصطلاح امروز امانیزم اسلام، اصالة الانسان اسلام، انسان راستین اسلام بر این اساس است که انسان می‌تواند زاهد بشود اما نه آن زاهدهایی که ما اسمشان را می‌گذاریم زاهد، بلکه زاهدی که علی تعریف کرده که: «لِکیلا تَأْسَوْا عَلی‌ ما فاتَکمْ وَ لا تَفْرَحوا بِما اتیکمْ»..

سلام علیکم 
ممنون از بیان مطلب شهید بزرگوار رحمه الله تعالی
متشکرم
خواهش میکنم
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan