با سلام 

اتحاد در قرآن کریم:

ان هذة امتکم امة واحدة و انا ربکم فاعبدون(انبیاء،92).

 ان هذة امتکم امة واحدة و انا ربکم فاتقون (مومنون،52)

این که مراد از این امت واحدة کدام است آیا امت اسلام مراد است یا تمام بشریت ؟ این بحثی ، جداگانه می خواهد ولی به طور خلاصه باید گفت که مراد از امت واحدة به قرینه ی (کان الناس امة واحدة )همه ی بشریت است.  این آیه به صراحت همه ی انسانها را یک امت محسوب می کند و می گوید بعدها شما فرقه فرقه یا قطعه قطعه شدید(فتقطّعوا امرهم بینهم زبرا) (مؤمنون،53)

پس معلوم می شود که خدا اتحاد تمام بشریت را خواهان است و اتحاد را امری لازم و امری اسلامی معرفی می کند اما نه فقط اتحاد مسلمین بلکه اتحاد تمام عالم را طالب است و می خواهد که تمام بشریت یک هدف و مقصد داشته باشد و آن مقصد عبادت خداست(...و انا ربکم فاعبدون)(..وانا ربکم فاتقون).



****حال سؤال این است که آیا قرآن با وجود ندای اتحاد و هدف واحد آیا تعدد و اختلاف را می پذیرد یا خیر؟ 

بعضی ها با توجه به آیات گذشته گفته اند وقتی قران  ندای وحدت سر داده پس می خواهد که اختلاف از بین برود در حالی که همین قران کریم در عین اینکه اتحاد بشریت را مطرح کرده ، به اختلاف و تنوع اقرار می کند و آن را می پذیرد آن جا که می فرماید(لوشاء الله لجعل الناس امة واحدة )(هود،118) . این آیه به وضوح بیان می کند که اگر خدای سبحان اراده می کرد که بشریت با هم اتحاد می داشتند حتما چنین می کرد و قادر بر آن بود ولی حکمت او چنین اقضا نکرد بلکه اراده کرده که بشریت اختلاف کنند.  یعنی خدای سبحان امت واحده ای می خواهد که در آن اختلاف ،تعدد و تنوع موجود است لذا در ادامه ی آیه قبل فرمود :(و لایزالون مختلفین)(هود ،119):یعنی تا ابد با هم اختلاف خواهند کرد. 

لکن سؤالی که این جا مطرح می شود این است که بنا بر این قول تمام این کشت و کشتارها همه موجه و قابل قبول است؟ در جواب باید گفت که بعداً مشخص خواهد شد که اختلاف دو قسم است مذموم و ممدوح و آنچه مراد است اختلاف ممدوح است و کشت و کشتار از نوع اختلاف مذموم است که قرآن آن را نمی پذیرد. 

در هر حال خدای متعال می فرماید:...ولایزالون مختلفین الا من رحم ربک و لذلک خلقهم ) .

نکته ی عجیبی که در آیه مطرح است این است که خدای متعال می فرماید: و لذلک خلقهم :یعنی غایت و هدف خلقت بشریت اختلاف است. 

این جا یک بحث عمیق فلسفی مطرح می شود که اساسا اگر بشریت اختلاف نمی کرد امکان تکامل موجود بود یا نه ؟عده ای جواب خیر داده اند که بدون اختلاف تکامل ممکن نیست و در کتب فلسفی این بحث به تفصیل مطرح شده است. 

در هر حال آیه می فرماید که خدای متعال امت واحدة را برای اختلاف خلق کرده یعنی خدای امت واحده ای می خواهد که در آن تنوع باشد لذا فرمود (...و لذلک خلقهم).


منتظر ادامه ی بحث باشید.....