با سلام 

بیان شد که برای حصول واقع و حق ، چهار طریق موجود است که از توضیح چهارمین منبع که معرفت شهودی است است صرف نظر شد. 


***دین اسلام  و پذیرش منابع 4 گانه: 

اما اینکه دین کدام یک از منابع فوق را به رسمیت می شناسد باید گفت که دین همه ی این موارد را به رسمیت می شناسد و هر کدام را در زمینه ی خود معتبر و قابل اعتماد می داند. 

1) معرفت حسی و تجربی از مواردی است که مورد قبول شریعت اسلامی است و در قرآن کریم از آن بارها یاد شده و حتی گاهی فقهای اسلام ، با توجه به معرفت ناشی فتوی می دهند.  لکن باید دانست که معرفت علمی تجربی در عرصه ی خود قابل اعتماد است و فقهاء به آن اعتماد می کنند. مثلا اگر با توجه به معرفت تجربی ثابت شود که فلان ماده برای انسان مضر است فقهاء بر آن اعتماد کرده و فتوای شرعی صادر می کنند. 

2)معرفت فلسفی یا عقلی:

معرفت فلسفی از مواردی است که  در بسیاری از علوم دینی مورد قبول و مبنای بسیاری از معارف دینی واقع شده است مثل :عمده ی مباحث کلامی ، و مباحث علم اصول فقه ، یا حتی قواعد فقهیة و....  


3)معرفت وحیانی: 

پر واضح است که این معرفت مورد اطمینان دین است چون خود دین ، آورنده ی چنین معرفتی است.


4)معرفت شهودی: 

در شریعت اسلامی مورد قبول است ولی در صورت کشف چیزی با این منبع معرفتی با تمام شروطی که در آن مطرح است ، فقط برای خود شخص شهود کننده حجت است و نمی تواند مبنای فتوی و سایر علوم و معارف اسلامی قرار بگیرد. 


در نتیجه: دین با کشف واقع ارتباط مستقیم و تنگاتنگ دارد و راههای رسیدن به واقع را تماما معتبر و برای آنها ارزش قائل است و دین هیچ هدفی جز اخبار و رساندن انسان به واقع ندارد.



منتظر بحث های آینده باشید.......