چون هنگام وفات حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) نزدیک شد آن قدر گریست که آب دیده اش بر محاسن مبارکش جارى شد... 


عرض کردند: یا رسول الله! سبب گریه شما چیست؟ 


فرمود: به خاطر آنچه افراد جفا کار از امت من، نسبت به فرزندانم روا مى دارند گریه مى کنم...


گویا مى نگرم که بعد از من به دخترم فاطمه ستم کنند و ندا می زند: یا ابتاه واحدى از امت من او را کمک واعانت نکند.....


 حضرت فاطمه علیها السلام وقتى که این سخن را از پیامبر (صلى الله علیه وآله) شنید گریست. پیامبر اکرم فرمود: دخترم گریه نکن....

فاطمه گفت: اى پیامبر خدا! گریه نمى کنم براى آنچه بعد از تو با من خواهند کرد، بلکه گریه من از مفارقت شماست یا رسول الله! 


حضرت فرمود: بشارت باد تو را اى فاطمه! که زود به من ملحق خواهى شد و از اهل بییت من تو اول کسى خواهى بود که به من ملحق مى شوى....


باید بدانیم که فراق نبی اکرم و ائمه علیهم السلام بزرگ ترین اندوه و غم انسان مؤمن است....


منبع: الگوی رفتاری حضرت فاطمه زهرا علیها السلام ، حلیمه صفری ، صفحه ی ٨٢ ،٨٣